اهل بيت عليهم السلام - صفحه 92

گروه سوم : احاديثى كه به ظاهر دلالت دارند كه عمل پيش گفته، همه روزه نبوده و در تعداد روزها ، با يكديگر و نيز با احاديث گروه اوّل، اختلاف دارند. ۱
گروه اوّل و دوم با يكديگر ناهمسويى ندارند و به قرينه آنها معلوم مى شود كه در گروه سوم ـ اگر همه رواياتش از نظر صدور ، بى اشكال باشند و تصحيفى در آنها راه نيافته باشد ـ ، راويان ، مشاهدات خود را نقل كرده اند و معتبر بودن نيز آن را تقويت مى كند .
بنا بر اين، حاصل جمع بندى احاديث اين فصل ، چنين است كه پس از نزول آيه تطهير ، پيامبر خدا صلى الله عليه و آله براى هر چه روشن تر شدن مقصود از «أهل البيت» در آيه تطهير و «أهلك» در آيه : «وَامُرْ اَهْلَك بِالصَّلاةِ؛ و كسان خود را به فرمان ده» ، همه روز ، هنگام نماز صبح بر در خانه على و فاطمه عليهماالسلاممى آمد و با سلام و قرائت آيه تطهير ، آنها را به نماز دعوت مى كرد و همه احاديثى كه در بيان اين رويداد، عدد خاصّى را ذكر كرده اند ، ناظر به مشاهدات راويان اند و انحصارى از آنها به دست نمى آيد .
البتّه از برخى احاديث، ۲ چنين پيداست كه اين كار پيامبر صلى الله عليه و آله ، پس از نزول آيه :

1.ر . ك : ص ۲۶۳ ح ۲۳ .

2.ر.ك : الدرّ المنثور : ص ۶۶ ح ۷۶ ، تفسير الطبرى : ج ۱۲ (جزء ۲۲) ص ۶ ، التاريخ الكبير : ج ۸ ص ۲۰۵ ، الأمالى ، طوسى : ص ۲۵۱ ح ۴۴۷ ، شواهد التنزيل : ج ۲ ص ۸۱ ح ۷۰۰ .

صفحه از 343