اهل بیت علیهم السلام 3 - صفحه 23

۱۲۳۷.المستدرك على الصحيحينـ به نقل از محمّد بن حنفيّه ـ :در خدمت على عليه السلام بوديم كه مردى در باره مهدى از ايشان سؤال كرد . على عليه السلام فرمود : «هيهات!» . آن گاه با [انگشت] دستش هفت عدد شمرد و فرمود : «او در آخر الزمان ظهور مى كند ، زمانى كه هر كس به خدا دعوت كند ، كشته مى شود . خداوند متعال براى او مردمى را گرد مى آورد كه همانند تكّه هاى پراكنده ابرند . پس خداوند ، دل هاى آنان را به هم الفت مى دهد ، به طورى كه از هيچ كس نمى هراسند و از اين كه فردى به آنان بپيوندد ، شادمان نمى شوند ، به تعداد جنگجويان بدر هستند . پيشينيان ، از آنان [در چيزى از فضايل] سبقت نجسته اند و آيندگان به پاى آنان نمى رسند . شمارشان به تعداد ياران طالوت است كه همراه او از نهر گذشتند» .

۱۲۳۸.بحار الأنوارـ به نقل از عفّان بصرى ـ :امام صادق عليه السلام به من فرمود : «آيا مى دانى چرا قم را قم ناميده اند؟».
گفتم : خدا و پيامبر او و شما بهتر مى دانيد .
فرمود : «از آن جهت ، قم ناميده شد كه مردم آن ، بر گِرد قائم خاندان محمّد ـ كه درودهاى خدا بر او باد ـ جمع مى شوند و همراه او قيام مى كنند و در راه او پايدارى مى ورزند و يارى اش مى رسانند» .

۱۲۳۹.بحار الأنوارـ به نقل از ابو مسلم عبدى ـ :امام صادق عليه السلام فرمود : «خاك قم ، مقدّس است و مردم آن ، از مايند و ما از آنهاييم . هر جبّارى كه بخواهد به آنان بدى و گزندى برساند ، زود كيفر مى بيند و اين تا زمانى است كه آنان (اهل قم) ، به برادران خود، خيانت نكنند . اگر اين كار را بكنند ، خداوند، پادشاهانى نابه كار بر ايشان مسلّط مى گرداند . بدانيد كه مردم قم ، ياران قائم ما و دعوتگران به حقّ ما هستند» . امام عليه السلام سپس سرش را به طرف آسمان، بلند كرد و گفت : «بار خدايا! آنان را از هر فتنه اى نگه دار و از هر هلاكتى نجاتشان بخش» .

صفحه از 116