اهل بیت علیهم السلام 3 - صفحه 25

۱۲۴۰.امام صادق عليه السلام :به زودى، كوفه از مؤمنان خالى مى گردد و بساط علم از آن برچيده مى شود ، همان گونه كه مار در سوراخش مى خزد . سپس علم در شهرى به نام «قم» آشكار مى گردد و اين شهر به كانون علم و فضل تبديل مى شود، تا جايى كه در روى زمين ، مستضعفِ دينى باقى نمى ماند ، حتّى زنان پرده نشين . اينها همه در زمانى اتّفاق مى افتد كه ظهور قائم ما نزديك است . خداوند ، قم و اهل آن را به منزله حجّت قرار مى دهد . اگر نه چنين بود ، بى گمان، زمين ، مردم را در كام خود فرو مى برد و در زمين ، حجّتى باقى نمى ماند . علم از قم به ساير نقاط شرق و غرب عالَم سرازير مى شود و بدين سان ، حجّت خدا بر خَلق تمام مى شود، تا جايى كه در روى زمين ، كسى باقى نمى ماند كه دين و علم به او نرسيده باشد . پس از آن ، قائم عليه السلام ظهور مى كند .

۱۲۴۱.امام صادق عليه السلام :خداوند ، كوفه را بر ساير شهرها حجّت قرار داد و مردمِ مؤمنِ آن را براى مؤمنان ديگر شهرها و شهر قم را براى ديگر شهرها حجّت قرار داد و مردمِ آن را بر همه مردمِ شرق و غرب عالم از جنّ و انس . خداوند ، قم و مردم آن را مستضعف [در دين و معارف دينى ] رها نكرد ؛ بلكه به آنان توفيق داد... و زمانى فرا مى رسد كه شهر قم و مردم آن ، بر مردمان، حجّت خواهند بود و اين ، در زمان غيبت قائم ما عليه السلام تا هنگام ظهور اوست . اگر چنين نبود ، بى گمان، زمين ، اهلش را در كام خود فرو مى بُرد . فرشتگان ، بلايا را از قم و اهل آن دور مى كنند و هيچ جبّارى نسبت به آنان قصد سوء نمى كند ، مگر اين كه [خداوندِ] در هم شكننده جبّاران ، او را در هم مى شكند .

۱۲۴۲.امام صادق عليه السلامـ در باره آيه :«بندگانى از خود را كه سخت نيرومندند ، بر شما مى گماريم تا در ميان خانه ها[يتان براى قتل و كشتار شما] به جستجو در آيند»ـ :اينان، مردمى هستند كه خداوند ، قبل از ظهور قائم عليه السلام ، آنان را مى فرستد و هر كس را كه در حقّ خاندان محمّد صلى الله عليه و آله ستم كرده باشد ، مى كُشند .

صفحه از 116