اهل بیت علیهم السلام 3 - صفحه 81

۱۳۱۲.امام صادق عليه السلام :از ما نيست كسى كه نماز شب نخواند .

۱۳۱۳.امام صادق عليه السلام :از ما نيست ـ و ارزشى ندارد ـ كسى كه در شهرى صد هزار نفرى يا بيشتر زندگى كند و در آن شهر ، پارساتر از او وجود داشته باشد .

۱۳۱۴.امام صادق عليه السلام :از ما نيست كسى كه دنياى خود را به خاطر آخرتش و يا آخرت خود را به خاطر دنيايش رها كند .

۱۳۱۵.امام صادق عليه السلام :شيعه ما نيست كسى كه به زبان ، دَم از ما زند ؛ ولى بر خلاف كردار و رفتار ما عمل كند .

۱۳۱۶.الكافىـ به نقل از ابو ربيع شامى ـ :بر امام صادق عليه السلام وارد شدم . ديدم اتاق ، پر از جمعيت است و از خراسانى و شامى تا ديگر نقاط ، در آن جا حضور دارند و من جايى براى نشستن نيافتم . امام عليه السلام كه تكيه داده بود ، [راست ]نشست و آن گاه فرمود : «اى شيعيان خاندان محمّد! بدانيد كه از ما نيست كسى كه در هنگام خشم، خويشتندارى نكند و با هم نشين خود، خوش ننشيند و با كسى كه با او خوش خلقى مى كند ، خوش خُلق نباشد و با رفيق خود ، نيكو رفاقت نكند و براى همسايه اش همسايه خوبى نباشد و نمكِ هم نمك خود را پاس ندارد . اى شيعيان خاندان محمّد! تا مى توانيد ، پرهيزگار باشيد . و هيچ نيرو و توانى نيست مگر از سوى خداوند» .

۱۳۱۷.امام صادق عليه السلام :خداوند ـ تبارك و تعالى ـ دوستى و ولايت ما را بر شما واجب و اطاعت از ما را بر شما فرض كرده است . پس آگاه باشيد كه هر كسْ از ماست ، بايد به ما اقتدا كند و از جمله صفات ماست : پارسايى، كوشش در عمل، باز گرداندن امانت به نيكوكار و بدكار ، به جاى آوردن صله رحم، مهماندارى و گذشت كردن از كسى كه [به ما] بدى كند . هر كه به ما اقتدا نكند ، از ما نيست .

صفحه از 116