اشک ریختن (بکاء) - صفحه 115

۱۷۵.المواعظ العدديّة :مردى پيش پيامبر خدا صلى الله عليه و آله آمد و گفت : آيا اجازه مى دهى كه من آرزوى مرگ كنم؟
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله فرمود : «مرگ ، چيزى است كه گريزى از آن نيست ، و سفرى طولانى است كه هر كس خواهان آن است ، بايد ده هديه با خود ببرد» تا آن كه فرمود : «و هديه مالك، ۱ چهار چيز است : گريستن از ترس خدا ، صدقه پنهانى ، ترك گناهان ، و خوش رفتارى با پدر و مادر» .

۱۷۶.امام صادق عليه السلام :هيچ چيزى نيست ، مگر آن كه پيمانه و وزنى دارد ، بجز اشك ؛ زيرا قطره اى اشك ، درياهايى از آتش را فرو مى نشاند . هر گاه چشم ، غرق در آب خود شود ، گرد هيچ فقر و ذلّتى بر آن نمى نشيند ، و هر گاه اشكْ سرازير شود ، خداوند ، آن چهره را بر آتش حرام مى گرداند ، و اگر گرينده اى در ميان امّتى بگريد ، همه آن امّت ، مورد رحمت قرار مى گيرند .

۱۷۷.امام صادق عليه السلام :هر چيزى پيمانه و وزنى دارد ، مگر اشك ؛ چرا كه خداوند عز و جل با اندكى از آن ، درياهاى آتش را خاموش مى سازد ، پس اگر بنده اى در ميان امّتى بگريد ، خداوند عز و جل به خاطر گريه آن بنده ، بر آن امّت ، رحم مى آورد .

۱۷۸.الدرّ المنثورـ به نقل از ابو حازم ـ :جبرئيل بر پيامبر صلى الله عليه و آله نازل شد ، و مردى نزد ايشان بود و مى گريست . جبرئيل پرسيد : اين كيست ؟ پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود : «فلان كس» . جبرئيل گفت : ما همه كردارهاى آدمى زادگان را وزن مى كنيم، بجز گريه را ؛ چرا كه خداوند با اشك، رودهايى از آتش هاى دوزخ را خاموش مى سازد .

1.نگهبان دوزخ .

صفحه از 262