آشنايي با نرم افزار «دانشنامه جامع نهج البلاغه» - صفحه 195

قرار دهند. اعلام سال 1379ش, از سوى رهبر فرزانه انقلاب اسلامى به عنوان سال اميرالمؤمنين(ع), فرصت مناسبى جهت ارائه اين اثر ارزشمند بوده است.
از ويژگى هاى اصلى برنامه, وجود فهرست هاى مختلف از نهج البلاغه است كه در حين نمايش متن, مى توان از آنها بهره جُست. همچنين امكان مقايسه متون ترجمه يا شرح را با يكديگر, مى توان از ويژگى هاى آن برشمرد.
اين برنامه, در چند بخشْ تدوين يافته كه عبارت اند از: نمايش, موضوعات, معجم, آيات, احاديث, مصادر, اَعلام (شخصيت ها), امثال, و امكانات.

نمايش

در اين بخش, امكان نمايش متن نهج البلاغه از طريق انتخاب خطبه ها, نامه ها و حكمت ها وجود دارد. همچنين امكان نمايش تصاوير نسخه خطّى همان صفحه از نهج البلاغه, هم زمان با متن در حال نمايش, و همين طور ترجمه اردوى آن, در اين بخش در نظر گرفته شده است. ضمناً امكان انتخاب و نمايش ترجمه ها و شروح مختلف نيز از خصوصيات اين بخش به شمار مى آيد.
اكنون به بررسى نكاتى چند درباره بخش نمايش مى پردازيم:
فهرست اسامى خطبه ها و نامه ها: با توجه به اين كه اسامى خطبه ها و نامه هاى نهج البلاغه, معمولاً براساس نظر مترجم يا شارح انتخاب مى شوند, تا كنون, فهرست هاى اسامى مختلفى در كتب گوناگون, به چاپ رسيده است كه پس از بررسى تمامى اين فهرست ها, اسامى خطبه ها و نامه ها در نرم افزار حاضر, با مراجعه به كتب زير, انتخاب شده اند.
فهرست فارسى: با استفاده از فهرست اسامى مندرج در ترجمه آقايان: عبدالمحمد آيتى, سيد جعفر شهيدى, محسن فارسى, ناصر احمدزاده, حسين انصاريان و [نسخه تصحيح] عزيزاللّه جوينى.

صفحه از 205