آشنايي با نرم افزار «دانشنامه جامع نهج البلاغه» - صفحه 200

ز) مثل: تمامى امثال و حِكم نهج البلاغه, به صورت رنگى در متنْ فعال اند و كاربر, قادر است با انتخاب هر يك, شرح و توضيح مبسوطى از محتوا, شأن بيان, نكات ادبى و ديگر مطالب مربوط به آنها را مشاهده نمايد.
شايان ذكر است كه از جمله امكانات پيش بينى شده در بخش نمايش, قابليت مشاهده موضوعات خطبه, نامه يا كلمات در حال نمايش است كه توضيح آن خواهد آمد.
با توجّه به اهمّيت مصادر و اسانيد نهج البلاغه, در اين بخش از برنامه, امكان دسترس تطبيقى به اسناد و مصادر هر قسمت از نهج البلاغه, فراهم شده است, به گونه اى كه كاربر قادر خواهد بود با انتخاب هر بخش, اسناد و مآخذ آن را به طور مبسوط, مشاهده و نشانى مصادر معتبر ديگرى غير از نهج البلاغه كه متن در حال نمايش را نقل نموده اند, مطالعه نمايد.

موضوعات

در اين بخش, فهرست موضوعات با ساختار درختى نمايش مى يابد. در اين ساختار, كاربر به آسانى مى تواند ارتباط بين موضوعات را مشاهده نمايد و موضوعات مشابه يكديگر را پيگيرى نمايد. اين موضوعات, بالغ بر هزار و ششصد موضوع اصلى و ده هزار موضوع فرعى است كه از طريق هر كدام از آنها مى توان قسمت هايى از نهج البلاغه را كه شامل موضوعات انتخابى است, مشاهده و بررسى نمود (ارجاع از موضوع به متن).
همان طور كه يادآور شديم امكان دسترس از طريق متن به موضوعات نيز در برنامه وجود دارد.
از بين فهرست هاى موضوعى نهج البلاغه , فهرست هاى موضوعى منتشر شده توسط آقايان: لبيب بيضون, اويس كريم, انصاريان, معاديخواه, و دشتى, به صورت خاص و يا مشترك, مورد تصحيح و استفاده قرار گرفته اند كه فرهنگ تفصيلى مفاهيم

صفحه از 205