آشنايي با نرم افزار «دانشنامه جامع نهج البلاغه» - صفحه 201

نهج البلاغه (فرهنگ آفتاب) در ده جلد, نوشته آقاى عبدالمجيد معاديخواه, با مزايايى همچون نمايه سازى جامع موضوعات و ايجاد ارتباط بين موضوعات از طريق ارجاعات, به عنوان كتاب مرجع, جهت پايه ريزى ساختار درختى موضوعات, در برنامه مورد استفاده قرار گرفته است.
يادآور مى شود كه فرهنگ ياد شده, از جهاتى همچون اشتباهات چاپى و نشانى ها و ارجاع هاى نادرست, توسط محقّقان مركز تحقيقات رايانه اى حوزه علميه اصفهان, مورد بازبينى و تدوين مجدّد قرار گرفت. اين موضوع بندى, جهت استفاده كاربران عرب زبان, توسط مترجمان مركز ياد شده, به زبان عربى برگردانده شد.

معجم

در اين بخش, فهرست كلمات موجود در نهج البلاغه ـ كه بيش از 74000 كلمه است ـ به همراه بخش كوتاهى از متن پيرامون هر كلمه و نشانى آن در كتاب, ديده مى شود. همچنين مى توان در اين فهرست, جستجوى حرفى انجام داد و فهرست كلماتى را كه حروف خواسته شده در آنها به كار رفته, به همان صورت مشاهده نمود. پس از آن, مى توان يكى از موارد نمايش يافته را گزينش و متن كامل را مورد بررسى قرار داد.

آيات

در اين بخش, فهرست نام سور و آياتى كه در نهج البلاغه آمده, ديده مى شود كه با گزينش هر يك, مى توان نشانى آن را در كتابْ مشاهده نمود. از آن جا كه امام على(ع) در موارد متعددى, از آيات قرآن به صورت استشهاد, درج و تلميح در كلام خود استفاده نموده است, لذا از لحاظ تعداد آيات و حدّ و حصر آنها در نهج البلاغه, فهرست هاى گوناگونى ارائه شده كه با بررسى منابع گوناگون, فهرست آيات مندرج در انتهاى ترجمه و شرح نهج البلاغه ى مرحوم علامه محمد تقى جعفرى, به عنوان مرجع, در برنامه مورد استفاده

صفحه از 205