آشنايي با نرم افزار «دانشنامه جامع نهج البلاغه» - صفحه 202

قرار گرفته است. همچنين جهت تلاوت آيات, از صوت استاد ابوبكر الشاطرى استفاده شده است.

احاديث

در اين قسمت, فهرست روايات نبوى موجود در نهج البلاغه به نمايش درمى آيد كه با گزينش هر يك, مى توان نشانى آن را در كتاب و همچنين نام و نشانى مصادر ديگرى كه اين حديث يا نزديك به مضمون آن را از قول رسول اكرم نقل نموده اند, مشاهده نمود.
البته بعضى احاديث نبوى نهج البلاغه, با صراحت كامل, از سوى حضرت على(ع), به عنوان كلام حضرت رسول اكرم بيان شده اند و بعضى در بين كلام امام معصوم به گونه اى نقل شده اند كه به راحتى قابل تفكيك و تشخيص نيستند و لذا تعداد احاديث و حدود و ثغور آنها در نسخ مختلف, مشابه نيست. به همين جهت, با مراجعه به كتب گوناگون, فهرست احاديث نبوى مندرج در انتهاى كتاب ترجمه و شرح نهج البلاغهى علامه محمد تقى جعفرى, به عنوان مرجع, مورد استفاده قرار گرفت. گرچه مترجمان و شارحان نهج البلاغه, عموماً تنها به ارائه فهرستى از احاديثْ بسنده كرده اند, اما در اين نرم افزار, احاديث, بعضاً با ذكر مأخذ و يا نقل احاديث مشابه, بيان شده است.

مصادر

در اين بخش, براى هر كدام از خطبه ها و نامه ها و حكمت هاى نهج البلاغه, به تفكيك, نام و نشانى مصادر ديگرى كه آنها را نقل نموده اند, نمايش مى يابد. اين بخش, با استفاده از كتاب چهار جلدى مصادر نهج البلاغه و أسانيده, تأليف سيد عبدالزهرا حسينى خطيب (بيروت: مؤسسه الأعلمى, 1395ق), تهيه و تدوين شده

صفحه از 205