از مفهوم تا مقصود، تلاشهاى علامه مجلسى در فهم مقصود حديث - صفحه 48

سبب وجودى فهم درست حديث، ناگزير از فراهم آوردن آنيم.
اما اگر موانعى را كه از فهم درست حديث، جلوگيرى مى كند، و از تأثير مقتضى به دست آمده جلو مى گيرد، برطرف نكرده و از آنها غفلت كنيم، به راحتى همه زمينه ها و قابليتهاى گِرد آمده در سير فهم حديث خنثا مى شود و ما از دستيابى به فهم درست حديث، محروم مى شويم و همه سرمايه هاى به دست آمده از چنگ ما رُبوده مى شود.به عبارت ديگر عدم موانع به دليل تركيب علّت تامّه از مقتضى و عدم مانع، جزء دوم و سبب وجودى فهم محسوب مى شود و فهم درست حديث، در گرو به دست آوردن توانايى هاى اوليه و مورد لزوم فهم آغازين و پيراستن ذهن از موانع است .
زدودن مانع به اندازه فراهم آوردن شرايط مهم است و از اين رو، بسيارى از محدّثان و فقيهان و دانشمندان مسلمان و غير مسلمان، به هنگام فهم متون، بدان ره نموده و تذكّرها و هشدارهاى بسيارى را گوشزد كرده اند. يكى از موانع مهم فهم حديث كه مى توان آن را مختص فهم متون مقدس دانست ، هم سطح نبودن معلومات مخاطب و خواننده حديث با مطالب القا شده آن است . به اصطلاح، نزديك بودنِ تراز بودگى و حدّ وجودى مخاطب و گوينده كه مصداقى از همان «إنّا معاشر الأنبياء أن نكلّم الناس على قدر عقولهم» ۱ ما پيامبران فرمان يافته ايم با مردم به اندازه عقل هايشان سخن بگوييم .
است به گوينده زمينه و امكان سخن گفتن از معارف ارزشمند و گاه رازگونه را مى بخشد و دور بودن اين دو سطح ، توريه و تقيه و سر به مهر بودن را نتيجه مى دهد . ائمه عليهم السلام افزون بر توجه به اين نكته و رعايت آن در گفتگوها و تحديث ها، گاه در پاسخ راوى كنجكاوى بدان تصريح كرده اند ، نمونه آن تفسير واژه «تفث» در آيه مربوط به اعمال حج «وليقضوا تفثهم» است۲ كه امام صادق عليه السلام معناى باطنى آن لقاء امام را به ذريح مى آموزد، اما به ابن سنان نمى گويد. ۳
بخشى از اين قرب وجودى و نزديك شدن روح به ساحت گويندگان معصوم حديث در سايه داشتنِ معرفت توحيدى و پرورش اخلاقى و كمالات روحى ، محقق مى شود . اين نكته مورد تأكيد برخى عارفان و محدثان است و مورد تجربه برخى از معاصران . مجلسى (ره) نيز كه خود از عارفان سالك و واصل است چنين عقيده اى دارد و انكار برخى اخبار را نتيجه همين عدم مناسبت مى داند . مجلسى (ره) ذيل حديث رؤيت امام على عليه السلام توسط محتضر ،

1.الكافى ، ج ۱ ، ص ۲۳ ، ح ۱۵ .

2.سوره حج ، آيه ۲۹.

3.الكافي، ج ۴، ص ۵۴۹، ح ۴.

صفحه از 50