گفتگو با آية الله رضا استادي - صفحه 31

اينها كارهايى است كه بنده فكر مى كنم شايد از بعضى از كارهاى تصحيحى و احيايى كه الآن انجام مى شود، ضرورتش بيشتر باشد؛ ولى در عين حال، تصحيح احاديث و احياى كتب احاديث، در اين حدّى كه انجام شده، مورد قبول است. خوب؛ طبيعى است اگر كسى اقدام به تصحيح يك اثر حديثى كند، ديگران نبايد آن را به عنوان پايان كار تلقى كنند. كتاب «وسائل الشيعة» كه به صورت تحقيق شده به چاپ رسيد، براى همه مورد قبول بود؛ ولى باز كه تحقيق و چاپ شد، معلوم شد كه كار را نبايد پايان يافته تلقى كرد.

علوم حديث: در ادامه گفتگو، نظرتان را درباره آثار حديثى خاندان خوانسارى بيان بفرماييد.

آية اللّه استادى: ابتدا لازم است مطالبى را در ارتباط با اصل كنگره آقا حسين خوانسارى عرض كنم. برگزارى اين كنگره ها اهدافى را دنبال مى كند كه يك هدفش بزرگداشت و تشكر از كسانى است كه براى پيشبرد دين و احياى مكتب ائمه(ع) زحماتى كشيده اند و تلاشهايى كرده اند. هدف ديگر، اينكه هر كدام از علما از سرزمينى و حوزه اى برخاسته اند. طبعا مردم آن منطقه و دانش پژوهان آن حوزه ها علاقه مندند كه بزرگان خود را معرفى كنند. يك جهت ديگر كه شايد از آنها مهمتر باشد، اين است كه به بهانه اين كنگره ها آثار اين شخصيت هاى علمى منتشر بشود يا اگر قبلا منتشر شده، به صورت بهترى منتشر بشود.
بنده هرگاه متصدّى برگزارى اين گونه كنگره ها شده ام، بيشتر روى اين بعد نظر داشته ام و فكر مى كنم حالا كه يك هزينه ها و تلاشهايى مى شود، خوب است آثار اينها منتشر بشود و بحمداللّه تا كنون هم موفق بوده ايم. متوليان كنگره شيخ انصارى، خيلى خوب كار كردند و انصافا آثار شيخ را خيلى خوب چاپ كردند. بعضى هم هنوز دارد چاپ مى شود. بعضى از كنگره هاى ديگر (نظير كنگره شيخ مفيد و كنگره محقّق اردبيلى كه بنده در آنها سهمى داشته ام) هم به

صفحه از 31