گزارشي از «ميراث حديث شيعه» (دفتر دوم) - صفحه 194

2) المناجات الإلهيات

المناجات الالهيات، مناجاتى عارفانه از اميرالمؤمنين(ع) است كه از طرق متعدّد شيعه و سنّى روايت شده است.
محقّق ارجمند، جناب آقاى سعيدرضا على عسكرى در مقدمه خود، شرح حال مختصرى از راوى اين دعا (يعنى جناب سيد ضياء الدين فضل اللّه بن على راوندى ـ م572ق ـ) آورده و سپس منابعى را كه اين مناجات در آنها آمده است، برشمرده و متذكر شده است كه اين رساله سالها قبل به صورت عكس از روى نسخه خطّى به چاپ رسيده است. ايشان در تصحيح خود، از چهار نسخه خطّى استفاده كرده و همچنين به منابع نيز مراجعه نموده اند كه بدين جهت در ذيل هر صفحه در موارد بسيارى نسخه بدلها را ذكر كرده و هر بند از دعا را كه با كلمه «الهى» شروع شده، شماره گذارى نموده اند و بدين ترتيب، اين مناجات در 114 بند، تنظيم شده است.

3) الاستبصار فى النصّ على الأئمة الأطهار

از تأليفات نويسنده و عالم شهير شيعى درقرن پنجم هجرى، جناب ابوالفتح محمّد بن على بن عثمان كراجكى (م449ق) است كه مانند بسيارى از تأليفات ديگرش به موضوع امامت اختصاص دارد و در اين رساله، رواياتى را كه از طريق خاصه و عامه رسيده و دلالت صريح بر ولايت و امامت امامان دوازده گانه اهل بيت دارند، ضمن فصول و ابواب جداگانه آورده است.
اين كتاب به عنوان «الاستنصار فى النصّ على الأئمة الأطهار» نيز در برخى منابع   كتابشناسى آمده است و نسخه هاى خطّى و چاپى (چاپ بدون تحقيق) چندى از آن در دسترس است كه محقّق گرامى، جناب آقاى محمد اسلامى، خصوصيات آنها را به ضميمه شرح حال مختصرى از مؤلف كتاب در مقدّمه خود آورده است و در تصحيح و تحقيق متن، تا حدودى به ذكر نسخه بدلها و استخراج منابع پرداخته است.
الاستبصار، در موضوع خود، از جمله كتب حديثى معتبر در نزد علماى بزرگى همچون سيد بن طاووس و علامه مجلسى بوده و مورد تجليل آنها قرار گرفته است.

صفحه از 201