گزارشي از «ميراث حديث شيعه» (دفتر دوم) - صفحه 200

11) شرح طرق الشيخ الطوسى

از تأليفات محدّث رجالى ملاّمحمد جعفر شريعتمدار استرآبادى است كه در آن، مشيخه اى را كه شيخ طوسى در پايان «تهذيب الأحكام» آورده، به صورت الفبايى نام روات، تنظيم كرده و عبارات شيخ را در مورد هر يك از روات ذكر نموده و به شرح و توضيح آن پرداخته است بدين صورت، اين رساله تنظيم و شرح مشيخه «تهذيب الأحكام» است و راه را براى رجوع به «تهذيب الأحكام» و ديگر كتب حديثى شيخ طوسى آسان مى كند.
مصحّح اين اثر، آقاى على فرّخ است كه در ضبط نص كتاب از دو نسخه خطى بهره جسته و در مواردى منابع را در پاورقى ها متذكر شده و در مقدمه اى كوتاه، علائم اختصارى كتاب را توضيح داده است.

12) الفوائد الرجاليّة للمحقّق الكركى

محقّق ارجمند، جناب آقاى محمّد حسّون، پس از اينكه رساله هاى محقّق كركى را با تصحيح و تحقيق منتشر ساختند، بدين فكر افتادند كه فوائد كلامى، اصولى، رجالى، تاريخ و ادبى را كه به صورت پراكنده در آثار محقّق كركى موجود است، جمع آورى كرده، به صورت رساله هاى مستقل، ارائه نمايند. ايشان در اين دفتر، آرا و نظريات رجالى كركى را از بين 80 رساله و كتاب وى، جمع آورى و در دو قسم «مبانى و فوائد» و «رجال» تنظيم كرده اند.
در قسم اول، مباحثى همچون اقسام حديث و احكام آن و مراسيل قابل اعتنا و غير آن و تعارض بين اخبار، مطرح شده و نظريات محقّق كركى در اين امور بيان شده است و در قسم دوم، آراى كركى در زمينه رجال سند (از توثيق و تضعيف) به ترتيب الفبايى نام روات، تنظيم شده و ضمن بيان نظر كركى، به وضعيت راويان مورد بحث، در كتب رجالى ديگر نيز اشاره شده است.

صفحه از 201