اسناد و مشايخ راويان «صحيفه كامله» - صفحه 26

اسناد و مشايخ راويان «صحيفه كامله»

دكتر منصور پهلوان ۱

صحيفه كامله، نام مجموعه ادعيه امام على بن الحسين(ع) است كه به طرق مختلف،از آن حضرت روايت شده است.
اين كتاب كه در بين دانشمندان اسلامى به «زبور آل محمّد» و «انجيل اهل بيت» موسوم گشته ۲ از اوّلين كتابهايى است كه در دوره اسلامى تأليف شده ۳ و به واسطه داشتن مضامين بلند و همچنين انتسابش به امام سيد السّاجدين(ع)، از شهرت بسزايى برخوردار گشته است.
در قرون مختلف اسلامى، بسيارى از دانشمندان و راويان، با اسناد متّصل به نقل و روايت صحيفه كامله مبادرت كرده اند. تعداد اين اسناد را علاّمه محمّدتقى مجلسى، بالغ بر هزاران هزار مى داند ۴ و مى گويد كه متجاوز از ششصد طريق عالى نقل آن را در آثار خود، گزارش كرده است.
  در ميان اين راويان، دانشمندان و مشايخ بزرگى بوده اند كه حلقه واسط و شيخ المشايخ اين راويان به شمار مى آيند و با سلسله سند و طريق روايت ويژه، صحيفه را روايت كرده اند. كثرت طرق و مشايخى كه در دوره هاى مختلف به نقل و روايت اين كتاب پرداخته اند،بى نظير است و هيچ كتاب ديگرى را نمى شناسيم كه مشايخ و محدّثان بزرگ، چنين اهتمامى به نقل و روايت آن معمول داشته باشند. اين امر، به گونه اى است كه طرق روايت مشايخ در نقل صحيفه كامله، به حدّ تواتر رسيده و بسيارى از علماى رجال و حديث، بدان شهادت داده اند. از جمله اين علما، فيلسوف، محدّث و فقيه فرزانه سيّد محمّدباقر، معروف به ميرداماد (م1041ق)، اسانيد طرق مشايخ را در روايت صحيفه كامله، متواتر مى خواند. ۵
در ذيل،اسناد و مشايخ راويان صحيفه كامله مى آيد و طرق نقل آنها ذكر مى شود:

1.عضو هيئت علمى دانشكده الهيّات دانشگاه تهران.

2.بحارالأنوار، محمّدباقر مجلسى، دارالكتب،تهران، ص۶۱.

3.معالم العلماء، ابن شهرآشوب، نجف، ۱۴۰۷ق، ص۱۲۵.

4.بحارالأنوار، ج۱۱۰، ص۴۵.

5.شرح الصحيفة، ميرداماد، قم، ۱۴۰۶ق، ص۴۵.

صفحه از 67