بررسي كتاب النكت البديعات علي«الموضوعات» - صفحه 264

مى كند و يا بدان اشاره مى كند. بر آن پاورقى هايى نگاشته است. در اين چاپ از نسخه خطّى كتاب خانه سليمانيه استفاده شده و قبل از مقدّمه مؤلّف، چند صفحه از ابتداى نسخه خطّى هم به چاپ رسيده است.
براى بررسى كتاب النكت البديعات، سعى شده تنها به خود كتاب (اعم از مقدّمه مؤلّف و محقّق) اكتفا نشود و از اين رو، به سى دى «معجم فقهى» هم مراجعاتى شده است تا جايگاه كتاب نزد ديگر مؤلّفان و نيز اطّلاعاتى درباره چاپ هاى ديگر كتاب به دست آيد. آنچه پيش روست، ماحصل اين كوشش است. كه مقبول افتد، هرچند هيچ ادّعايى بر جامعيت آن نيست.

درباره مؤلف

در ابتداى اين چاپ از «النكت البديعات»، «ترجمة المؤلف» (شرح حال نويسنده) به نقل از حسن المحاضرة (از ديگر كتب سيوطى) آمده كه شرح حال خودْنوشتِ اوست.

اسم و لقب

سيوطى درباره اسم و نَسَبِ خود مى گويد:
عبدالرحمان بن الكمال أبي بكر بن محمد بن سابق الدين بن الفخر عثمان بن ناظرالدين محمّد بن سيف الدين خضر بن نجم الدين أبي الصلاح أيّوب بن ناصرالدين محمد بن الشيخ همّام الدين المقام الخضيرى الأسيوطى».
وى مى افزايد در مورد نسبتش به «خضيرى» چيزى نمى داند، جز آن كه الخضيره، محلّه اى در بغداد بوده است و از پدرش شنيده كه جدّ اعلاى آنها، اعجمى و از ديار مشرق بوده است. مادرش نيز ترك بوده است.

ولادت و وفات

سيوطى درباره ولادت خود مى گويد:
من بعد از مغرب شب يكشنبه در آغاز ماه رجب سال 849 متولّد شدم و در زمان حيات پدرم مرا نزد شيخ محمّد مجذوب، مردى از اوليا بردند تا مرا متبرّك كند.
او از همان اوان كودكى بر تحصيل نزد

صفحه از 275