علوم حديث و معارف حديثي - صفحه 5

سه. فقه الحديث. تفسير نصوص دينى به طور اعم، و قرآن و حديث به صورت عام، و حديث به نحو اخص، مطالعه و پژوهشى جدى را طلب مى كند. آنچه بر اين طلب مى افزايد، طرح مباحث جديد در تفسير متون دينى در ميان متكلمان و فيلسوفان دين است. آگاهى بر اين مباحث، و نقد و بررسى و سپس گزينش و به كارگيرى آنها در تفسير متون دينى، نيز در همان پايه از مطلوبيّت قرار دارد.
بجز آن، قواعد عام فهم حديث، چون تعارض اخبار، تقيه در حديث، نقل به معنا، دلالت فعل، نَسخ، پرسش و پاسخ ها و... و قواعد خاص ابواب حديث، چون معارف، عبادات، اخلاقيات، آداب، احاديث تفسيرى، احاديث طب و بهداشت، ادعيه و زيارات و... نيازمند پژوهش است.
چهار. محدّثان و كتب حديثى.
پنج. نقد و بررسى راويان.
شش. بررسى و شرح حديث. گزينش برخى احاديث و روشن ساختن اعتبار و نيز تأمل در محتوا و مفهوم آنها، يكى ديگر از محورهايى است كه اين نشريه دنبال مى كند.
هفت. معرفى و احياى نسخ خطى.
هشت. رايانه و حديث.
نُه. كتابشناسى.
ده. نقد، معرفى و اطلاع رسانى. نقد و معرفى كتبى كه در حوزه علوم حديث نشر يافته اند و نيز پايان نامه ها، ترجمه ها، شرح ها و تعليقه ها و... از ديگر بخش هاى مجله خواهند بود.
و بر همين اساس در اكثر شماره هاى مجله، مباحث محتوايى و معارفى، بخشى از مجله را به خود اختصاص داده اند كه برخى عناوين، گويا و شاهد آن است:
نقدى بر حديث «أصحابى كالنجوم»، ش 1.
بررسى حديث سلسلة الذهب، ش 2.
دفاع از حديث، ش 2، 3، 4، 5، 6، 9، 10، 13، 17، 22، 28.

صفحه از 9