سالشمار آموزشی هارون بن موسي تلعكبری - صفحه 14

است. ۱ به گزارش شيخ طوسى تلعكبرى در همين سال، ابوالقاسم يحيى بن زكريا كتنجى را ـكه بيش از صد و بيست سال داشته ـ ملاقات كرده، و از وى حديث شنيده است. كتنجى امام عسكرى(ع) را ملاقات كرده بود. ۲

ديگر اساتيد تلعبكرى

وى در سال 322 از احمد بن محمّد بن أبي الغريب ـكه اجازه روايت محمّد بن زكريا غلابى را داشته ـ حديث شنيده است. ۳ او در همين سال تا هنگام وفات ابن ابى الثلج در

1.كفايه الأثر، على بن محمّد قمى رازى خراز، تحقيق: سيّد عبداللطيف كوه كمرى، ص ۱۴۶.

2.رجال الطوسى، ص ۴۵۰؛ در الأمالى شيخ مفيد، تصحيح: على اكبر غفارى، ص ۲۸۳ / ۹ (= مج ۳۳) اين سند ديده مى شود: أخبرنى ابوالحسن على بن محمّد الكاتب، قال حدّثنا ابوالقاسم يحيى بن زكريا الكتنجى، قال حدّثنى ابوالقاسم داود بن القاسم الجعفرى ـرحمه اللّه ـ قال سمعت الرضا على بن موسى(ع) يقول... مصحّح كتاب در حاشيه تذكّر مى دهد كه در نسخ به جاى يحيى بن زكريا، زكريا بن يحيى ذكر شده و با عنايت به رجال الطوسى، تصحيح شده است، ولى روشن نيست كه اين راوى همان كسى باشد كه در رجال الطوسى ترجمه شده است؛ زيرا ولادت شخصى كه در آن كتاب ترجمه شده، بايد قبل از سال ۲۰۸ باشد، ولى در سندى در الأمالى شيخ طوسى، تصحيح: مؤسسه بعثت، ص ۲۴۵ / ۴۲۶ (= مج ۹/۱۸) به نقل از شيخ مفيد آمده است: اخبرنا ابوالحسن على بن محمّد البزاز، قال حدّثنى ابوالقاسم زكريا بن يحيى الكتنجى ببغداد في شهر ربيع الاول سنة ثمان و عشرين و ثلاثمائة و كان يذكر انّ سنّه في ذلك الوقت اربع و ثمانون سنة، قال: حدّثنى ابوهاشم داود بن القاسم بن اسحاق الجعفرى قال سمعت الرضا(ع) يقول.... بنا بر اين سند ولادت زكريا بن يحيى بايد حدود سال ۲۴۴ باشد، كه لااقل ۳۶ سال پس از ولادت يحيى بن زكريا است؛ لذا شايد زكريا بن يحيى فرزند يحيى بن زكريا كتنجى باشد كه به نام جدّ خود زكريا نام گرفته باشد. البته مكنا بودن هر دو به ابوالقاسم تا حدودى اين موضوع را با دشوارى رو به رو مى كند، ولى اين مسأله چندان مهم نيست؛ زيرا مانعى ندارد كه پدر و پسر، هر دو، كنيه يكسانى داشته باشند، علاوه بر اين كه بنا بر نقل الأمالى شيخ طوسى، ص ۱۱۰ / ۱۶۸ (= مج ۴ / ۲۲) زكريا بن يحيى مكنا به ابوالحسن است، نه به ابوالقاسم.

3.رجال الطوسى، ص ۴۱۰، در دلائل الامامة، ص ۸۱ /۲۱ و ص ۸۸ / ۲۴ نيز روايت تلعكبرى از اين راوى ديده مى شود، ولى به جاى «الغريب»، «العريب» با عين مهمله ذكر شده است.

صفحه از 23