نقد و بررسي قواعد وضع شناسي در «المنار» ابن قيم (1) - صفحه 112

ـ القاوقجى (1305ق): اللؤلؤ المرصوع فيما قيل: «لا اصل له» أو «باصله موضوع»، ۱
ـ الازهوى المالكى (1325ق): تحذير المسلمين من الاحاديث الموضوعة على سيّدالمرسلين(ص)،
ـ القزوينى: موضوعات المصابيح،
ـ العامرى الغزى: الجد الحثيث في بيان ما ليس بحديث،
ـ العراقى السويدى: الموضوعات في الاحياء، ۲
ـ ابن الصديق: المغير على الجامع الصغير،
ـ الالبانى: سلسلة الاحاديث الضعيفة والموضوعة، ضعيف الجامع الصغير وزيادته. ۳

2. 2. 2. معرفى مبتنى بر تبيين شيوه جمع آورى احاديث

1. مؤلفانى كه درج احاديث را اصل قرار داده و سپس به تبع آن معيار را، به طور صريح يا غير صريح، عرضه مى كنند.
2. مؤلفانى كه ذكر معيار را اصل قرار داده و در ذيل آن به عنوان نمونه و مصداق به ذكر احاديث مى پردازند.

1. 2. 2. 2. درج حديث «اصل» و ذكر معيار «فرع»

1. مؤلّفانى كه به جمع آورى همه احاديث موضوع و همه دروغگويان همت گماشته اند.
2. مؤلّفانى كه به بخشى از احاديث موضوع يا گروه خاصى از دروغگويان نظر داشته اند.

1.در المطبعة الباردنية مصر به چاپ رسيده است.

2.در كتابخانه الشيخ حماد الانصارى نسخه اى از آن موجود است.

3.در مكتب الاسلامى بيروت به چاپ رسيده است.

صفحه از 127