آشنايي با مؤسسه فرهنگي دارالحديث - صفحه 56

علوم حديث: كارى كه هم اكنون در ارتباط با ميزان الحكمه انجام مى پذيرد، به چه شكل است و چه تفاوتهايى با ميزان الحكمه قبلى دارد؟

محمدى رى شهرى: در چند سال گذشته، با كمك محققان مركز تحقيقات دارالحديث، پژوهشى دقيقتر و عميقتر را آغاز كرده ايم كه نسبت به ميزان الحكمه قبلى تفاوتهاى اساسى و مهمى دارد كه به چهار ويژگى آن اشاره مى كنم:
نخست: جامعيت كار است؛ به اين معنى كه هر آنچه را در زمينه موضوع مورد تحقيق وجود دارد استخراج مى كنيم. در كار جديد، براى تحقيق درباره هر موضوع، كليّه كتابهاى مربوط و موجود در كتابخانه تخصصى دارالحديث مورد استفاده قرار مى گيرد. و به خاطر همين ويژگى است كه كار، علاوه بر جامعيت، خود نوعى كتابشناسى حديثى را نيز به همراه دارد و پژوهشگر با تمامى كتابهايى كه در خصوص آن موضوع خاص تأليف شده، آشنا مى شود. در اين زمينه، تمامى امكانات كامپيوترى و نرم افزارى حديثى مورد بهره بردارى است.
دوّم: در كار جديد، علاوه بر نقل حديث، جمع بندى احاديث نيز وجود دارد. در آغاز هر عنوان، مدخلى ذكر شده كه جمع بندى احاديث باب در آن آمده، و علاوه بر آن، هر كجا نياز به بيان، تحليل و توضيح بوده، توضيح داده شده است.
سوّم: در كار جديد، در زمينه عقايد و تاريخ اسلام، تاريخ پيشوايان اسلامى، و جنگهاى اسلامى، كار گسترده اى انجام داديم كه در «ميزان» قبلى وجود نداشت. به عنوان نمونه، كارى كه در زمينه زندگانى امام على ـ ع ـ انجام شده، به اندازه نيمى از ميزان الحكمه قبلى است و اميدوارم بتوانيم در سال آينده آن را به چاپ برسانيم.
چهارم: شيوه تدوين و نگارش ميزان الحكمه جديد با ميزان قبلى تفاوت اصولى دارد. در شيوه جديد، احاديث، نمايه گزارى شده، و عناوين فرعى گاه به چند شاخه فرعى كوچكتر تقسيم مى شود و همگى قابل انتقال به كامپيوتر است و در نتيجه كار را براى محققان آسانتر مى كند. در يك جمله مى توان گفت عصاره و شهد تمامى احاديث اسلامى شيعه و سنى در زمينه هاى مختلف (بجز مسائل فقهى) در اين مجموعه آمده است و اگر توفيقى باشد اميدوارم اين كار در پنج سال آينده به اتمام برسد.

صفحه از 68