نرم افزارهای حديثی ، امكانات و قابليتها - صفحه 253

نرم افزارهاي حديثى, امكانات و قابليتها

سيد احمد ميرعمادي

حديث، بعد از قرآن به عنوان منبع استنباط احكام و دستورالعمل جامع براى اخلاق، عبادات و معاملات و شرح و تفسير قرآن، همواره مورد توجّه دانش پژوهان و انديشمندان بوده است.
سير اجمالى در تاريخ حديث به عنوان كلامى كه از قول و فعل و تقرير معصوم حكايت مى كند، به خوبى نشان مى دهد كه اين ميراث ارزشمند، از جهات متعدد (فقه الحديث، رجال الحديث، درايةالحديث و…) مورد پژوهش و تدبّر بوده است. در عصر حاضر به دليل تحولاّت اساسى در شيوه هاى تحقيق و نيز به كارگيرى تكنولوژى، امكان تحقيق و تفحّص در احاديث، فزونتر شده است.
پيشرفت رايانه ها با ويژگيهاى انحصارى از قبيل دقّت، سرعت، قابليّت و سهولت، زمينه نوينى را در كشف معارف الهى و حل مسائل پيچيده به مدد احاديث فراهم آورده است. لذا در دهه اخير، پژوهشگران و مؤسّسات تحقيقاتى،در خصوص   توليد نرم افزارهاى حديثى، تلاش فراوان نموده اند و شايسته است محقّقان و مشتاقان حديث، از اين برنامه ها و نتايج اين تحقيقات به بهترين نحو استفاده كنند.
به منظور آشناسازى پژوهشگران و علاقه مندان روايات اسلامى به نرم افزارهاى مربوط، در اينجا به معرفى چند برنامه از برنامه هاى رايانه اى احاديث مى پردازيم، اميد كه بتوانيم در بهبود تحقيقات اسلامى مؤثّر واقع شويم.

صفحه از 271