نرم افزارهای حديثی ، امكانات و قابليتها - صفحه 255

2ـ نرم افزار «امام مهدى عجل اللّه تعالى فرجه الشريف»

اين برنامه در سال 1411قمرى از سوى مركز معجم فقهى حضرت آيةالله العظمى گلپايگانى ـ ره ـ تهيه شده است.
اطلاعات اين برنامه مشتمل است بر: آيات قرآن كريم، احاديث نهج البلاغه، صحيفه سجاديّه، معجم احاديث امام مهدى ارواحنافداه، كمال الدين شيخ صدوق، كتاب الغيبة شيخ طوسى، كتاب الغيبة نعمانى، كفايةالاثر خزّاز قمى، در اخبار و احكام شرعى مربوط به حضور و غيبت آن حضرت ارواحنافداه و…
حجم برنامه 15مگابايت مى باشد و با زبان ++C نوشته شده است.
در اين برنامه مى توان با جستجو از طريق 53موضوع اصلى و صدها موضوع فرعى به متن حديث همراه با ترجمه فارسى آن دست يافت و با مشاهده متن حديث مى توان به كليه منابعى كه در آنها اين حديث ذكرشده رسيد. ذكر منابع متعدد براى حديث، نشان از تلاش محقّقانه تهيه كنندگان اين برنامه دارد.

3ـ نرم افزار «اهل بيت(ع)»

اين نرم افزار، از سوى مركز مطالعات و تحقيقات اسلامى دفتر تبليغات اسلامى (حوزه علميه قم) تهيه شده است. در تدوين اين برنامه، تمام منابع اسلامى ـ اعم از شيعى و غيرشيعى ـ از قرن اوّل هجرى قمرى به بعد، در قالب 19سرعنوان يا بخش و 1800 موضوع، مورد تحقيق و بررسى قرار گرفته است.
بخشهاى نوزده گانه اين برنامه عبارتند از: ولايت، امامت، زندگينامه و گفته ها و   حوادث مهمّ زندگانى هريك از ائمّه(ع)، عصمت، معجزه، علوم ائمّه(ع)، علوم و ادبيّات عصر ائمّه(ع)، مذاهب عصر ائمّه(ع)، سياست و اجتماع، مديريّت امور مالى ائمّه(ع)، حكومت اسلامى ائمّه و قرآن، احاديث، اجتهاد و ائمّه(ع)، مهدويّت، ديدگاهها و قضاوتها، اخلاق و ارزشها.
همچنين اين برنامه داراى چهار پيوست با عناوين ذيل است:
ــ جدول رمزها؛
ــ نامها، كنيه ها و لقب هاى معصومين(ع)؛
ــ توضيحات و پى نوشت ها؛
ــ موارد صرف الوجود: مواردى است كه تكرار آن از كتابهاى مختلف لازم و ضرورى نيست، چون همان فيش بردارى از كتابهاى قرن اوّل براى اين كار كفايت مى كند؛ مانند اسامى ائمّه(ع).
نرم افزار اهل بيت(ع) داراى ويژگيهاى ذيل است:
ــ ليست كه شامل چهار گزينه كتاب، قائل، موضوع و بخش مى باشد.
در گزينه كتاب، ليستى از تمام كتابهاى موجود با مشخصاتى از قبيل نام كتاب، موضوع، نام نويسنده، كنيه، لقب و مذهب نويسنده ظاهر مى شود. ضمنا در همين قسمت، تعداد فيش استخراج شده هر كتاب با متن و موضوع خاص، قابل مشاهده است.
در گزينه قائل، امكان جستجو از طريق ليست اسامى ائمّه(ع) و برخى از پيامبران به عنوان يك قائل معين وجود دارد.
گزينه موضوع، همان اسامى ائمّه(ع) و برخى از پيامبران است. چنانچه مطلبى درباره خود آنان مدنظر باشد قابل بازيابى است.
در گزينه بخش، ليستى از تمامى بخشهاى نوزده گانه ذكرشده وجود دارد كه با انتخاب هر بخش، ليستى از تمامى بندهاى مربوط به همان بخش ظاهر مى شود و   جستجو بر اساس بخش و بند انتخاب شده انجام خواهد شد.
ــ بازيابى، كه در اين قسمت همان چهار گزينه سابق با قابليت تركيب منطقى (عطفى، فصلى و نفى) هريك از موارد وجود دارد. علاوه بر اين، در گزينه كتاب، مشخّصاتى از قبيل نام كتاب، محل طبع و نشر، موضوع، سال و قرن تأليف، كنيه، نام، لقب و مذهب مؤلّف، سال و قرن تولّد و سال و قرن فوت مؤلف گنجانيده شده است؛ به طورى كه به عنوان مثال، امكان جستجو در قرن يا سال خاص به دنبال كتاب و مؤلّف خاص يا موضوع خاص و… وجود دارد.
براى اينكه قدرت نگهدارى مجموعه تركيبهاى انتخاب شده ميسور باشد، گزينه ذخيره گنجانيده شده است كه با دادن نام دلخواه، ذخيره و به همان صورت بازيابى مى گردد.
ــ گزارش، كه شامل اطلاعات سيستم و اطلاعات برنامه اى است و در اطلاعات برنامه اى، آمارى از تعداد فيش، تعداد كتاب، تعداد قائل، تعداد موضوع، تعداد بخش و بند آمده است.
ــ علاوه بر اينها، اين برنامه از امكانات متعارف و لازم ديگرى مانند ساير برنامه ها برخوردار است.
همچنين بايد افزود كه اگرچه در اين نرم افزار، متون، كلا عربى است؛ ليكن برنامه به فارسى نوشته شده است.

صفحه از 271