آشنایی با كتابخانه تخصصی و بانك اطلاعات حديث - صفحه 284

3ـ آرشيو نشريات

آرشيو نشريات كتابخانه با بيش از پنجاه عنوان نشريه داخلى و خارجى، در كنار كتابخانه، آماده استفاده است از اغلب نشريات موجود در آرشيو، دوره كاملى در دسترس است. در اين بخش، نشرياتى كه به نحوى مقالات حديثى را دربر دارند، گرد آمده اند؛ همچنين نشرياتى كه در زمينه اطلاع رسانى كتابها منتشر مى شوند. آرشيو نشريات، فهرستى از مقالات حديثى منتشرشده در نشريات ايران را در قالب مقاله نامه حديث، در دست تهيه دارد كه بخشى از كارهاى آن انجام گرفته است.

4ـ كتابهاى خطى

بخش كتابهاى خطى كتابخانه، همچون بخش كتابهاى چاپى، گردآورى منابع و آثار مورد نياز پژوهشگران حديثى را دنبال مى كند. تاكنون، علاوه بر تهيه تعدادى نسخه خطى، كپى بيش از پانصد جلد كتاب خطى حديثى و مرتبط با علوم حديث نيز تهيه شده است و مورد استفاده مراجعان قراردارد. اين بخش، در صدد فراهم آوردن همه منابع مورد نياز پژوهشگران حديثى در اين زمينه است و با برنامه ريزى به عمل آمده، يكى از بخشهاى در دست توسعه و گسترش كتابخانه خواهد بود. مجهّز ساختن كتابخانه به دستگاههاى عكس بردارى و تصوير كامپيوترى و تهيه ميكروفيلم از مجموعه هاى حديثى، از برنامه هاى آتى كتابخانه است.

5ـ پايان نامه ها

در اين بخش كتابخانه، پايان نامه هاى نوشته شده حديثى و مرتبط با علوم حديث، گردآورى و طبقه بندى مى شود. تاكنون كپى تعدادى پايان نامه حديثى در اين بخش تهيه شده است و گردآورى كپى پايان نامه هاى ديگر مرتبط با موضوع كتابخانه نيز   ادامه دارد. كتابخانه، در جهت حمايت از پايان نامه هاى حديثى، به دانشجويانى كه موضوع پايان نامه آنها حديث و علوم مرتبط با آن باشد، خدمات ويژه اى ارائه مى دهد. گفتنى است موسسه فرهنگى دارالحديث نيز از اين نوع پايان نامه ها حمايت مى كند.

صفحه از 286