آشنايي با مؤسسه نشر حديث اهل البيت (ع) - صفحه 289

مرحوم عبدالواحد آمدى از علماى قرن پنجم است كه از كلمات قصار و پرمغز مولاى متقيان على(ع) انتخاب گرديده است. به علت كوتاه بودن جملات اين كتاب، اين تنها معجمى است كه براى هر لغت، تمامى متن حديث در ذيل آن آورده شده و محقّق براى ديدن تمامى حديث، نيازى به مراجعه به كتاب اصلى نخواهدداشت.
3ـ معجم اطراف حديث:
شناسايى و گردآورى بيش از 2000جلد از كتب حديثى شيعه تا قرن 12هجرى و تعيين احاديث ذكرشده در آن كتب و واردساختن اطراف الحديث بيش از 800000حديث طرح شده در آن كتب به رايانه و تهيه نرم افزار جستجو براى آن احاديث كه امكان بسيار جالبى را در مأخذيابى احاديث از كتب مختلف، به دست مى دهد و هم اكنون از اين نرم افزار، در مؤسسات مختلف، استفاده هاى شايانى مى شود.
4ـ المعجم المفهرس لالفاظ احاديث الكتب الاربعة:
اين معجم بر پايه كتب اربعه شيعه (كافى، من لايحضره الفقيه، تهذيب و استبصار) تأليف سه تن از بزرگترين علماى شيعه در سده هاى چهارم و پنجم هجرى (شيخ كلينى، شيخ صدوق و شيخ طوسى) تدوين يافته و در 10جلد رحلى و 8200صفحه، توسط مؤسسه انتشارات احياى كتاب منتشر شده است و برنده جايزه كتاب سال 1374 جمهورى اسلامى ايران هم بوده است.
5ـ المعجم المفهرس لالفاظ احاديث بحارالانوار:
بحارالانوار، تأليف علّامه بزرگوار محمدباقر مجلسى، بزرگترين مجموعه حديثى شيعه به شمار مى آيد كه دايرةالمعارفى از تفسير، عقايد، تاريخ، سيره، مواعظ، آداب و سنن و غيره است و به تعبير رهبر معظم انقلاب، بحر عميقى از معارف شيعى است.
معجم اين كتاب، در 30جلد و بيش از 22000صفحه، توسط سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى به چاپ رسيده است. اين كتاب نيز در سال 1374 برنده جايزه كتاب سال جمهورى اسلامى ايران گرديده است.

صفحه از 301