آشنايي با مؤسسه نشر حديث اهل البيت (ع) - صفحه 293

عموم، مؤسسه نشر حديث، با همكارى معاونت فرهنگى وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى، اقدام به تأليف و انتشار بيش از 30جزوه چهل حديث نموده است. اين چهل حديث ها در فضائل معصومين(ع)، در سخنان و كلمات قصار آن بزرگواران، درباره قرآن، درباره ماه مبارك رمضان، پيرامون كتاب و كتابت، در موضوع غدير، در فضيلت علم و عالم، در مواعظ حضرت عيسى، در فضائل و آداب نماز و… نگاشته شده است و در برخى از آنها منابع تشيّع و تسنن (هردو) مورد توجه قرار گرفته است.
انتشار اين كتب، در ميان مردم با استقبال بسيار زيادى روبه رو شده است و تشويق علما و دانشمندان (بويژه ائمه محترم جمعه و جماعات شهرستانهاى مختلف) را به همراه داشته است.

علوم حديث: لطفا بفرماييد كه در زمينه تهيه معاجم جديد و نرم افزارهاى حديثى، چه كارهايى را دردست اقدام داريد؟

على رضا برازش: هم اكنون فعاليتهايى در جهت تدوين نرم افزار معجم مشترك براى معاجم حديثى ششگانه و نرم افزار فيش بردارى و تحقيقات، جهت فيش بردارى و موضوع بندى احاديث، در اين مؤسسه در دست تهيه است.
در جهت تكميل طرح معاجم احاديث شيعه و دستيابى محقّقان به كليه متونى كه داراى احاديث دست اوّل هستند، تاكنون، در حدود 2000جلد كتاب حديثى شيعى شناسايى شده است و همانطور كه ذكرشد، كتب بحارالانوار، كتب اربعه، وسائل الشيعه، مستدرك الوسائل، وافى و حدود 385 مصدر از ابتدا تا زمان شيخ طوسى معجم گرديده است؛ لذا جهت توليد معجم بقيه كتب مهم، طرحى در دو مرحله تهيه شده است كه در مرحله اوّل، كليه كتب حديثى شيعه بعد از شيخ طوسى تا پايان قرن نهم كه حدود 700جلد و 225000صفحه خواهدبود، معجم مى شود و به صورت نرم افزارى و كتابى منتشر خواهدشد.
كلّيه كتب مربوط به اين طرح، شناسايى و تهيّه شده و در برخى از مجلّدات آن،

صفحه از 301