گزارشی از يك پايان نامه - صفحه 268

بخش سوم: خاندانها و علماى شيعى امامى در خراسان

در چهار فصل، بعد از معرفى علماى چهارربع نيشابور، بلخ، هرات و مرو، به نتيجه گيرى آمارى (با رسم نمودار) از روند گسترش و وضعيت علمى حوزه هاى علمى مناطق مذكور پرداخته شده است.

بخش چهارم: خاندانها و علماى امامى در جبال

در فصل اوّل، علما و خاندانهاى امامى شهر قم معرفى مى شوند. در اين فصل، سه خاندان اشعرى، بابويه، برقى و سپس علماى قم معرفى مى شوند و درنهايت، در دو محور مذكور، نتيجه گيرى مى شود.
در فصول دو و سه و چهار و پنج و شش و هفت و هشت و نُه، به ترتيب، علما و خاندانهاى شهرهاى رى، قزوين، اصفهان، دينور، نهاوند، كاشان، همدان و حلوان، به همان ترتيب، بررسى مى شوند.

بخش پنجم: بررسى پيوندهاى علمى و اعتقادى علماى خراسان با ائمه(ع)

اين بخش در چهار فصل روابط و پيوندهاى علماى ربع نيشابور، بلخ، هرات و مرو را با ائمه(ع)، تشريح مى كند و در آخر، به نتيجه گيرى در دو محور يادشده مى پردازد.

بخش ششم: پيوندهاى علمى و اعتقادى علماى جبال با ائمه(ع)

اين بخش كه در نُه فصل تنظيم شده است، روابط و پيوندهاى علماى نُه شهر منطقه جبال را با ائمه(ع)، بررسى و نتيجه گيرى مى كند.
در آخر، ذكر اين نكته لازم است كه شهرى به نام «صيمرة» در جبال و شهر ديگرى به همين نام در عراق واقع شده است و به دليل اينكه صيمره عراق، مهم تر و وسيع تر از صيمره جبال بود، و افرادى كه به اين شهر منسوب بودند (صيمريان)، معلوم نشد متعلق به كدامين يك از اين دو ناحيه اند، اين مسائل، به علاوه كم اهميتى صيمره جبال در اين دوره، سبب شد كه علماى صيمره ذكرنشوند.

صفحه از 268