گفتاري درباره دانشكده علوم حديث - صفحه 213

زمينه ها و اهداف تأسيس دانشكده

دانشكده علوم حديث كه مركز آموزش مباحث ابتكارى در حديث به شمار است، در آينده نزديك راه اندازى خواهد شد و در آن، علاوه بر آموزشِ مسائلِ گوناگونِ مربوطِ به حديث، تحقيقات و پژوهشهايى جنبى از رهگذر پايان نامه هاى كارشناسى ارشد و دكترى، به جريان خواهد افتاد. إن شاءالله!
ما هم اكنون و از ديرباز، با انبوهى از احاديث ـ كه گويا ارقامى نجومى را درخواست مى كنند ـ مواجه هستيم و نمى دانيم در برابر احاديثِ آحاد، با تمام انواعِ مربوطِ به آن، چه موضعى را انتخاب كنيم. با توجّه به اينكه ضعفا و مجروحين و متروكين در ميان رواتِ احاديثِ فريقين وجود دارند و در مورد احاديث بى شمارى از آنان كه به كتب و مجامع حديثى ـ اعم از جوامع و مسانيد و معاجم و اجزا و نوادر ـ راه يافته، بحثى آنچنان كه بايسته است ـ چه در حوزه و چه در دانشگاه ـ به ميان نمى آيد. به ويژه راجع به احاديث شيعى و امامى، سعى و كوششى در خور مبذول نگرديده و نمى گردد.
اهل سنت، حتّى پيش از احمد بن حنبل، در مقام پالايش احاديثشان، دست اندركار تدوين كتب و نوشتارهايى مربوطِ به «ضعفاء» شدند و خود احمد بن حنبل را كتابى است درباره ضُعفا. آنان كتابهايى چون «الجرح والتعديل»، «تعديل الميزان»، «المجروحين»، «لسان الميزان» و دهها كتاب ديگر ـ به منظور بازيافتن احاديثِ صحاح از احاديث ثقات و حسان

صفحه از 228