گفتاري درباره دانشكده علوم حديث - صفحه 219

را از نظر وثاقت و عدم وثاقت ارزيابى كرد. درسهاى: طبقات محدّثين، القاب و كُناى راويان حديث (كه احياناً بيانگر شخصيّت راوى و قابليّت و يا عدم قابليّت آنها در اتكا و اعتماد است)، توثيقات عام، توثيقات خاص، اصحاب اجماع، و دروس ديگرى جز آنها كه سنجيده و حساب شده در رشته يادشده مطرح گشته، در برنامه ديده مى شود. ۱
.*. چون عرايضم به درازا كشيد، بحث را همين جا به پايان مى برم، و اميدوارم خداوند متعال اهتمام و توجّه ما را درباره ثقل اصغر و بيانات حضرات معصومين(عليهم السلام) برانگيزد، تا بيش از پيش، اين بار گرانقدر را ارج نهاده، در تبيينِ آن كامياب گرديم.
گامى كه به پايمردى حضرت حجةالاسلام والمسلمين جناب آقاى محمدى رى شهرى (أدام الله إفاضاته السامية) در تأسيس مؤسسه فرهنگى دارالحديث و نيز دانشكده علوم حديث برداشته شده و چنين كانونهاى سودمند و كارسازى را به سامان رسانده، بسى در خور تقدير است. إن شاءالله در آينده نزديكى از بركات مساعى محقّقان و پژوهشگران و اساتيد، بتوانيم احاديث شيعى را آن گونه پيش رو و در دسترس خود بيابيم كه ناخالصى ها از ميان آنها به يكسو نهاده شده باشد و نياز خود را در برابر احاديثِ صحيح، برآورده احساس كنيم؛ و اين همان چيزى است كه حضرت ولى عصر(عج) بدان چشم دوخته و از ما منتظران، انتظار چنين روزى را دارد.
بارالها، امام راحل عظيم الشأن ما و شهيدان بزرگوار اين امّت را در اين روز فرخنده (زاد روز حضرت صدّيقه كبرى ـ سلام الله عليها ـ) و هر روز، بر خوان كرامت حضرات معصومين(ع) بنشان، كه از رهگذر رنجها، تلاشها و فداكارى هاى آنان، بركاتى چنين بر مردم ما و ميهن ما ـ امّ القراى اسلام ـ نازل گشته است!
پروردگارا، رهبر بخرد، فرزانه و محبوب مسلمين، حضرت آيةالله خامنه اى (حفظه الله) را در سايه مراحم و توجّهات خود، از كافّه آفات، مصون بدار!
والسلام علينا وعليكم وعلى جميع عبادالله الصالحين!

1.عناوين اين دروس را در ضميمه چهارم اين گفتار بنگريد.

صفحه از 228