153
روح و ريحان ج3

در شرائط راوى اخبار است

اكنون خوب است شرائطى كه براى راوى نقل شده است اشاره كنم تا آگاه شوى ـ از رساله مرحوم شهيد ثانى طاب ثراه ـ :
شرط اول : اسلام است ، يعنى : زمانى كه راوى روايت مى كند بايد مسلمان باشد ، فلا تقبل رواية الكافر وإنْ عُلم من دينه التحرّز من الكذب ۱ .
شرط دوم : بلوغ است ، يعنى : راوى زمانى كه روايت مى كند بايد بالغ باشد .
شرط سوم : عقل است ، پس فرمود : لا يقبل رواية الصبى والمجنون مطلقاً لارتفاع القلم عنهما الموجب لعدم المؤاخذة المقتضى لعدم التحفظ لارتكاب الكذب على تقدير تميّزه ومع عدمه لاعبرة له .
شرط چهارم : عدالت است ، يعنى : راوى سالم از اسباب فسق و صوارف مروّت باشد مانند اتيان كبائر و اصرار بر صغائر .
و در نزد جمهور علماء اين شرط نيز لازم است و مشهور .
شرط پنجم : ضبط و حفظ است ، يعنى : هر چه روايت مى كند و در كتاب ضبط كرده و حفظ دارد از غلط و تحريف و تصحيف مصون و محفوظ باشد .
بلى ذكورت وحريّت و علم به فقه و عربيت تماماً و بينائى و امثال آن در راوى شرط نيست .
و شهيد عليه الرحمه فرمود : عدالت راوى به دو چيز ثابت مى شود : يكى تنصيص دو نفر عادل ، و ديگرى به استفاضه و شهرت بين اهل نقل كه بگويند : اين شخص راوى عادل است .
و جمعى از علماء تزكيه راوى را به يك نفر عادل اكتفاء كرده اند ، و در بيان جرح

1.الرعاية فى علم الدراية : ۱۸۱ ـ ۱۸۲ ، به نقل از تهذيب المقال ۱/۱۰۲ .


روح و ريحان ج3
152

و باز فرموده اند كه : نسخ بر دو قسم است : نسخ مجموع و نسخ بعض ، و شرط در نسخ هم آن است : ناسخ و منسوخ هر دو شرعى باشند و بين زمانشان فصلى باشد و آن تعلّق به حكم داشته باشد نه به موضوع .
و تميز أحدهما هم به امور تنصيص و اجماع و تضادّ خطابين است .
خلاصه ، الأصح جواز النسخ بالاجماع بمعنى كونه كاشفاً ورافعاً لكونه دليلاً على حكم اللّه الواقعى .
و معنى حديث مختلف جز ناسخ و منسوخ است ، و نظير آن مانند حديث « لا عدوى »۱ و حديث « لا يورد ممرض على مصح »۲ .

مطلب سوم : تعريفٌ لِمَنْ روى

اين حديث مأثور از امام عليه السلام است : « اِعْرِفوا منازلَ الرجالِ منّا على قدرِ رواياتِهم عنّا »۳ ، يعنى : « منزل و مكانت هر يك از رجال را كه از ما هستند به مقدار رواياتى كه از ما مى كنند بشناسيد » .
و سابقاً دانستى هر آن كس احاديث بسيار از ائمه اطهار عليهم السلام نقل كرد او را كثير الرواية خواندند ، مانند حضرت عبدالعظيم عليه السلام كه كثير الرواية و ممدوح در نزد ائمه ـ صلوات اللّه عليهم ـ بوده است .

1.حديث به الفاظ مختلف نقل شده است . روايت كافى ۸/۱۹۶ ح ۲۳۴ چنين است : قال رسول اللّه صلى الله عليه و آله : « لا عدوى ولا طيرة ولا هامة ولا شوم ولا صغر ولا رضاع بعد فصال ولا تعرّب بعد هجرة ولا صمت يوماً إلى الليل ولا طلاق قبل نكاح ولا عتق قبل ملك ولا يتم بعد إدراك » . نيز بنگريد به : دعائم الاسلام ۲/۱۴۱ ح ۴۹۵ ، وسائل الشيعة ۱۱/۵۰۶ ح ۱۵۳۸۴ .

2.طرائف : ۲۱۳ ح ۳۱۰ ، الصراط المستقيم ۳/۲۵۱ ، در معانى الاخبار : ۲۸۲ و وسائل الشيعة ۱۱/۵۰۷ ح ۱۵۳۸۵ لفظ روايت نبوى چنين است : « لا يوردنّ ذو عاهة على مصح » .

3.الهداية ، صدوق : ۲۲۴ ، بحار الانوار ۲/۸۲ ح ۱ و۲/۱۵۰ ح ۲۳ ، المحاسن ۲/۳۸۱ ، قرب الاسناد : ۲۱ .

  • نام منبع :
    روح و ريحان ج3
    سایر پدیدآورندگان :
    حسيني اشكوري، سيد صادق
    تعداد جلد :
    5
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1382
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 177558
صفحه از 427
پرینت  ارسال به