155
روح و ريحان ج3

و نظائر اين الفاظ است كه هر يك را در مورد خاص كه صريح است يا اشاره قريبه شرح داده اند .
اما الفاظ جرح بسيار است مانند : « ضعيف » ، « كذّاب » و« وضاع » و « غالٍ » و« مضطرب الحديث » و« متروك » و« مرتفع القول » و« متّهم » و« مخلّط » و« ساقط » و« واهٍ » و « ناسى » و« لاشى ء » و« ليس بذاك » و نظائر آنها نيز كثير است .
و داعى در نقل اين اصطلاحات غرض جز اطلاع و آگاهى اهل حديث ندارد ، شايد از التفات و توجّه يكى از ايشان در شناسائى يكى از اخبار و آثار ائمه اطهار عليهم السلامنجات و استخلاصى از مهالك قيامت مرا حاصل آيد .

تحمُّلٌ لمن تأمَّل

مطلب چهارم : در اقسام سبعه وجوه تحمّل است

بدان راوى هر روايت استنادش يا به معصوم است يا به غير معصوم ، على أىّ حال به نحو اجمال وجوه تحمّل حديث هفت قسم است :
اوّل : سماع است ؛ يعنى راوى از معصوم و غير معصوم كه استاد او است بدون واسطه يا از حفظ يا از روى كتاب روايتى را بشنود ، و اين قسم أعلى اقسام تحمل است چنانكه شهيد عليه الرحمة فرمود : والسّماع ارفع الطرق عند جمهور المحدثين ، وعبارت راوى است در سماع از امام و استاد : « حدّثنى » يا « حدّثنا » ، « أخبرنى » يا « أخبرنا » ، « أنبأنى » يا « نبَّأَنَا » ۱ .
وشيخ مرحوم فرمود : السماع منه توجّه الخطاب إليه وحده أو مع غيره ، وهذا أعلاها لسلامته عن احتمال الاشتباه والقصور المتطرّق إلى ما عداه .
و بر اين بيان فروعى تفريع فرموده اند .

1.نيز بنگريد به : مقدمة ابن الصلاح : ۹۸ .


روح و ريحان ج3
154

و تعديل و تعارض آن اين مسأله شرحى أوفى دارد ۱ ، و جرح را بر تعديل مقدم داشته اند ، و در آنجا هم به جرح جارح واحد قناعت فرموده اند ؛ از آنكه در بيان تعديل سببى نخواسته اند .
اما در جرح تفسير و بيان سبب ملحوظ است و جهت آن براى اِخبار معدِّل است از ظاهر حال ، اما جارح از باطنِ مخفىِ مجروح خبر مى دهد ، پس دليل از جارح بايد خواست نه از معدِّل .
و مرحوم شيخ در « فصول » فرمود : اذا تعارض الجرح و التعديل قيل : يقدّم الجرح مطلقاً ، وقيل : يقدّم التعديل مطلقاً .
وفصّل بعضهم فرجّح الجرح إن كان التعارض من حيث الإطلاق واجب والرجوع إلى المرجحات كالأكثرية والأورعية إن كان التعارض من حيث الخصوص .
وذلك كما لو قال الجارح : وجدتُه يشرب الخمر فى وقت كذا ، فقال المزكّى : انى وجدته فى ذلك الوقت نائماً أو مصلّياً أو إنه توفى قبل ذلك الوقت أو أشبه ذلك ، وهذا هو الأظهر ۲ .

در بيان الفاظ جرح و تعديل است

و خوب است الفاظ جرح و تعديل كه مصطلح بين علماء و رجال است در اين مقام براى شناسائى خوانندگان نوشته شود :
اما الفاظ تعديل مانند « عدل » و « ثقه » و « حجت » و « عين » و « صحيح الحديث » و « صدوق » و « حافظ » و « ضابط » و « متقن » و « شيخ جليل » و « مشكور » و « خيّر فاضل » و « صالح الحديث » و« واسع الاخبار » و « مسكون إلى روايته » و « مشكور » و « يحتجّ بحديثه » و « يكتب حديثه » و « ينظر فيه » و « كثير الرواية » و« قريب الامر »

1.محقق داماد در راشحه ۳۲ از رواشح سماويه : ۱۰۳ تحقيقى در اين باره نموده است ، فراجع ، نيز بنگريد به : شرح نهج البلاغة ، ابن أبى الحديد ۱۴/۸۳ ، قوانين الاصول : ۴۷۵ .

2.نيز بنگريد به : قوانين الاصول ، ميرزاى قمى : ۴۷۵ .

  • نام منبع :
    روح و ريحان ج3
    سایر پدیدآورندگان :
    حسيني اشكوري، سيد صادق
    تعداد جلد :
    5
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1382
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 177597
صفحه از 427
پرینت  ارسال به