209
روح و ريحان ج3

ثواب من در مغلوبيّت و مقهوريّت ناصبى و استنقاذ ضعفاء از دست او بيشتر است و قدر آن از بيست هزار درهم افزون .
فرمود : « بلى به بيست هزار هزار درهم » عرض كرد : چگونه اَدْوَن را بخواهم و افضل را بگذارم ؟ فرمود : « خوب اختيار كردى پس كلمه اى به وى تعليم كرد و بيست هزار درهم هم مرحمت نمود ، پس مرخص شد و بدان كلمه آن ناصب را ملزم كرد .
پس از زمانى كه شرفياب حضور آن بزرگوار گرديد آن جناب فرمود : اى مرد ! منفعت احدى مانند منفعت تو نيست ؛ از آنكه تو كسب كرده اى مودّت و دوستى خدا را اوّلاً ، و مودت محمد و على را ثانياً ، و مودت دوستى آل طاهرين ايشان را ثالثاً ، و مودت ملائكه را رابعاً ، و مودت اخوان مؤمنين را خامساً ، و كسب كرده اى بعد هر مؤمن و هر كافر چيزى كه افضل از دنياست هزار مرتبه فهنيئاً ثم هنيئاً لك » ۱ .
پس عرض مى نمايم : غلبه و الزام بر نواصب و طواغيت از اهل كفر بواسطه دانستن علوم و احاديث آل محمد عليهم السلام است و ثمره آن ارشاد بندگان و استنقاذ ضعفاء و مساكين است از تيه غوايت و خسران . و آيه كريمه « وَمَنْ أَحْيَاهَا فَكَأَنَّمَا أَحْيَا النَّاسَ جَمِيعاً »۲ شاهد مدعى است .

مطلع عاشر:در جواز نقل احاديث عامه اگر معارض نباشد

در اينكه احاديث عامه را توان نقل نمود يا نه .
بدان علماء عامه وضع و جعل احاديث را بنا بر مذهب خودشان جائز مى دانند و هر آنكه از طريق ايشان آگاه است مى داند چه عرض مى كنم ، و حكايت سمرة بن جندب و اختلاف وى در روايت نبوى صلى الله عليه و آله به امر معاويه به ازاء چهار صد هزار درهم معروف

1.نيز رجوع شود به : بحار الانوار ۲/۸ ـ ۹ ح ۱۶ .

2.مائده : ۳۲ .


روح و ريحان ج3
208

پس مذهب ظنى الصدور و ظنى الدلاله بودن سنت اصلى است اصيل و حقى است واضح و همانا تقرير احاديث براى ارشاد و هدايت عباد مانند تأليف آنها سبب نمى شود كه بگوئيم روايات قطعية الصدور از ائمه طاهرين اند و اگر قلم را جارى نمايم بر اينگونه سخنان پايان ندارد و اصولى مضبوطه از اقاويل ملحوظه علماء معاصرين و سابقين مى شود .

مطلع تاسع: در اينكه براى حديث دان فوائد كثيره است

در كتاب « تفسير امام حسن عسكرى » ۱ و كتاب « احتجاج » ۲ مرويست كه حضرت امير عليه السلام فرمود : هر كس مسكين و ضعيفى را در دين و معرفتش تقويت و تأييد كند و ناصب مخالفى را افحام و الزام نمايد خداوند به وى تلقين مى كند آن وقتى كه به قبرش مى رود تا بگويد : « اللّه ربّى و محمّد نبيىّ وعلىّ وليىّ والكعبة قبلتى والقرآن بهجتى وعدّتى والمؤمنون اخوانى » .
« پس خداوند مى فرمايد : اى بنده من به حجت و برهان حق را ظاهر كردى اكنون اعلى درجات جنان براى تو واجب است پس قبرش انزه رياض جنت مى شود » ۳ .
وأيضاً در اين دو كتاب ۴ مسطور است مردى خدمت حضرت امام حسن مجتبى عليه السلام هديه اى آورد آن جناب فرمودند : « در عوض اين هديه كدام از اين دو را مى خواهى : بيست هزار درهم به تو بدهم يا به روى تو بگشايم درى از علم كه فلان ناصبى كه در شهر تو است از آن مقهور شود ، ضعفاء اهل آن شهر از شرّ وى نجات يابند ؟ اگر خوب اختيار كردى هر دو از براى تو است و اگر نه مخيّرى هر كدام را مى خواهى بخواه » ، عرض كرد :

1.تفسير الامام العسكرى عليه السلام : ۳۴۶ ح ۲۲۸ .

2.احتجاج ۱/۱۰ .

3.نيز بنگريد به : بحار الانوار ۲/۷ ح ۱۴ .

4.احتجاج ۱/۱۱ ، تفسير الامام الحسن العسكرى : ۳۴۸ ح ۲۳۰ .

  • نام منبع :
    روح و ريحان ج3
    سایر پدیدآورندگان :
    حسيني اشكوري، سيد صادق
    تعداد جلد :
    5
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1382
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 176396
صفحه از 427
پرینت  ارسال به