پس مذهب ظنى الصدور و ظنى الدلاله بودن سنت اصلى است اصيل و حقى است واضح و همانا تقرير احاديث براى ارشاد و هدايت عباد مانند تأليف آنها سبب نمى شود كه بگوئيم روايات قطعية الصدور از ائمه طاهرين اند و اگر قلم را جارى نمايم بر اينگونه سخنان پايان ندارد و اصولى مضبوطه از اقاويل ملحوظه علماء معاصرين و سابقين مى شود .
مطلع تاسع: در اينكه براى حديث دان فوائد كثيره است
در كتاب « تفسير امام حسن عسكرى » ۱ و كتاب « احتجاج » ۲ مرويست كه حضرت امير عليه السلام فرمود : هر كس مسكين و ضعيفى را در دين و معرفتش تقويت و تأييد كند و ناصب مخالفى را افحام و الزام نمايد خداوند به وى تلقين مى كند آن وقتى كه به قبرش مى رود تا بگويد : « اللّه ربّى و محمّد نبيىّ وعلىّ وليىّ والكعبة قبلتى والقرآن بهجتى وعدّتى والمؤمنون اخوانى » .
« پس خداوند مى فرمايد : اى بنده من به حجت و برهان حق را ظاهر كردى اكنون اعلى درجات جنان براى تو واجب است پس قبرش انزه رياض جنت مى شود » ۳ .
وأيضاً در اين دو كتاب ۴ مسطور است مردى خدمت حضرت امام حسن مجتبى عليه السلام هديه اى آورد آن جناب فرمودند : « در عوض اين هديه كدام از اين دو را مى خواهى : بيست هزار درهم به تو بدهم يا به روى تو بگشايم درى از علم كه فلان ناصبى كه در شهر تو است از آن مقهور شود ، ضعفاء اهل آن شهر از شرّ وى نجات يابند ؟ اگر خوب اختيار كردى هر دو از براى تو است و اگر نه مخيّرى هر كدام را مى خواهى بخواه » ، عرض كرد :