و ديگر اعتمادى كه مرا در اين زمان بر بعضى كتابهاى سنّيان است شايد به اخبار برخى از ابناء زمان خودمان نباشد ؛ از آنكه قليلى از سنّيان احاديثى كه از ائمه طاهرين عليه السلام بيان كرده اند كه هر يك از آن را با احاديث شيعه موافق و مطابق يافته ايم اما ديگران اعتماد به اخبار سنيان كرده اند و در كتابهاى شيعه با آنكه مطابق آنرا نيافته اند ياد كرده اند .
فيمن حفظ اربعين حديثاً
در ثواب آنكس چهل حديث حفظ كند و اجر آن و معانى چهل حديث
بدان هر يك از علماء قدماء اماميه كه مشرب و مذهب خود را بر نشر احاديث آل رسول عليهم السلام قرار داد براى ميمنت و حسن خدمت به شرع و شريعت چهل حديث از احاديث صحيحة الاسناد نبوياً أو إمامياً انتخاب كرده من اوله إلى آخره شرحى نوشت ، و آنچه با دقت نظر و حقايق آن يافت نگاشت و به همين طريق علماء سنت و جماعت هم مشى كردند و كتابهائى كه موسوم به « اربعين » است از فريقين بسيار است ، و جهت اقتصار به عدد اربعين براى روايت نبويّه صلى الله عليه و آله است كه مأخذ و سند عامه و خاصه است .
اما روايت عامه بدينگونه است : قال رسول اللّه صلى الله عليه و آله « من قرأ على امّتى أربعين حديثاً كنت له شفيعاً يوم القيامة »۱ . و معنى آن واضح است .
اما در كتب خاصّه مرويست از حضرت نبوى صلى الله عليه و آله : « من حفظ اربعين حديثاً من السنّة كنت له شفيعاً يوم القيامة »۲ .
1.الجامع الصغير ۲/۵۹۵ ح ۸۶۳۶ با لفظ « من حفظ » بجاى « من قرأ » ، نيز فيض القدير ۶/۱۵۴ ، در منية المريد شهيد ثانى نيز ص ۳۷۱ اين روايت آمده و در حاشيه به پاره اى از منابع ارجاع شده است .
2.ينابيع المودة ۲/۲۷۱ ضمن ح ۷۷۲ ، خصال : ۵۴۲ ح ۱۶ ، وسائل الشيعة ۲۷/۹۴ ح ۳۳۳۰۳ ، بحار ۲/۱۵۴ ح ۴ ، اين روايت در طرق عامه نيز آمده مانند : كشف الخفاء عجلونى ۲/۲۴۶ ، الكامل الضعفاء ۱/۳۳۰ ، الجامع الصغير ۲/۵۹۵ ح ۸۶۳۶ ، كنز العمال ۱۰/۲۲۵ .