213
روح و ريحان ج3

و حكم به صحت اين خواب توان كرد براى اتمام حجت تا از براى بيننده آن يقظه از غفلت دست دهد .
خلاصه اين عاصى هم خواستم چهل حديث از احاديث مرويّه آل طه و يس عليهم السلام در اين كتاب ضبط و ثبت نمايم و از ترجمه ظاهرى هر يك هم تجاوز ننمايم تا بر حسب احاديث شريفه اى كه مقبول الطرفين است مرا نيز بهره و حظّى باشد و خوشتر احاديث مرويّات و مسموعات حضرت عبدالعظيم عليه السلام را دانستم كه اين اوراق از آنها زينت ديگر خواهد يافت و بر قوالب الفاظ و حروف اين مسودّه و ظروف جامعه جانى روان خواهد بود سيّما آن احاديثى كه حضرت عبدالعظيم عليه السلام بدون واسطه از سه امام عليهم السلام استماع فرموده از كتب اربعه بنظر آوردم كه نزديك به چهل حديث مى شود و ضبط كردم .
و علاوه از چهل حديث از كسانى كه استماع و روايت از آن بزرگوار كرده اند و از كسانى كه تابعين و اصحاب مكرّمين ائمه طاهرين بوده اند و حضرت عبدالعظيم عليه السلام روايت از ايشان كرده است چنانكه اشاره نمودم مى نويسم ، و هر يك را به فارسى براى سهولت ترجمه مى كنم تا اين اوراق و كتاب مجموعه روايات آن جناب شود .
و اگر حياتى روزى شود و عمرى باقى باشد و توفيقى مدد كند شايد اربعينى از احاديث حضرت عبدالعظيم به طريق مشروح بتوانم جمع كنم و مشتاقين و طالبين را بر آن تشويق نمايم .

در معنى حفظ چهل حديث است از مرحوم مجلسى و ملا صدرا طاب ثراهما

و بدان مرحوم آخوند مجلسى طاب ثراه در جلد اول « بحار » ۱ و مرحوم آخوند در « شرح اصول كافى » ۲ از براى حفظ چهل حديث سه معنى كرده اند :

1.بحار الانوار ۲/۱۵۶ ذيل ح ۱۰ .

2.شرح اصول الكافى ، مازندرانى ۲/۱۹۲ ، نيز رجوع شود به : مجمع البحرين ۳/۴۲۱ ماده ( فقه ) .


روح و ريحان ج3
212

و در جلد اول « بحار الانوار » ۱ تعداد چهل چيز فرموده است از اصول و فروع مانند ايمان به خدا و قيام به صلاة وامثال آن .
و در حديث ديگر است : « من حفظ اربعين حديثاً بعثه اللّه عالماً فقيهاً »۲ .
و در حديث ديگر است : « من حفظ اربعين حديثاً من أحاديثنا من الحلال والحرام [بعثه اللّه يوم القيامة فقيهاً عالماً ولم يعذبه]۳» .

در اينكه مراد از چهل حديث فضائل ائمه طاهرين است

و محمّد بن ادريس شافعى رئيس طائفه شافعيه گفته است : مراد از چهل حديث فضائل و فواضل آل محمّد است ، يعنى : هر كس چهل حديث از فضيلة و منقبت ايشان حفظ كند شفيع وى حضرت رسول است ۴ .
و عجب است احمد بن حنبل رئيس فرقه حنابله گفته است : حضرت رسول صلى الله عليه و آله را در خواب ديدم از آن جناب سؤال كردم : مراد از چهل حديث چيست ؟ آيا در مسائل حلال و حرام است يا در اصول دينيه و عقايد يقينيّه يا در فضايل اهل بيت تو ؟ فرمودند : « حق همان است كه ابن ادريس گفته است » ۵ .

1.در باره اين حديث مفصل رجوع كنيد به : بحار الانوار ۲/۱۵۴ ح ۷ ، اين چهل حديث از وصايا و سفارشات حضرت نبوى به جناب علوى صلوات اللّه عليهما وآلهما مى باشد . اصل روايت در خصال شيخ صدوق : ۵۴۳ ح ۱۹ مروى است .

2.كافى ۱/۴۹ ح ۷ ، امالى شيخ صدوق : ۳۸۲ ح ۴۸۸ ، وسائل الشيعة ۲۷/۷۹ ح ۳۳۲۵۰ .

3.خصال صدوق : ۵۴۲ ، وسائل الشيعة ۲۷/۹۵ ح ۳۳۳۰۶ ، بحار الانوار ۲/۱۵۴ ح ۶ .

4.ينابيع المودة ۲/۲۷۱ ح ۷۷۲ .

5.أمان الأمة من الاختلاف ، صافى : ۲۱۴ به نقل از ابن أبى الفوارس در « اربعين » خود ، قريب بدين مضمون در ينابيع المودة ۲/۲۷۱ منقول است ، درباره اختلاف اقوال نسبت به مضمون چهل حديث رجوع شود به : فيض القدير ۶/۱۵۴ .

  • نام منبع :
    روح و ريحان ج3
    سایر پدیدآورندگان :
    حسيني اشكوري، سيد صادق
    تعداد جلد :
    5
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1382
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 177620
صفحه از 427
پرینت  ارسال به