355
روح و ريحان ج3

روح و ريحان: الثالث عشر


روح و ريحان ج3
354

نسب است ، و همچنين شافعى صراحت گفته است ۱ .
و شايد جهت ديگر در عداوت عمر بن الخطاب آگاهى داشتن از قتل خود بوده به دست مردى از عجم چنانكه در خواب ديد : خروسى دو مرتبه بر وى منقار زد . براى او تعبير كردند كه مردى از عجم او را مى كشد .
و از اين جهت ممانعت مى نمود كه غلامان را در مدينه راه ندهند .
و شتم و دشنام وى بر فرس و عجم در سَبْىِ بنات يزدجرد در كتب و تواريخ واضح است ۲ همانا براى مجوسيّت و خلاف مذهب بوده و اكرام و احترام امير مؤمنان عليه السلام به ايشان از حديث « اكرموا كريم كلّ قوم »۳ ظاهر است .
و داعى عرض مى كند : آنچه را كه عمر بن الخطّاب بر عجم وارد آورد و تأسيس كرد اگر براى عداوت به سلمان بود سلمان از ايشان نبود ، و اگر به ملاحظه قطع نسل ايشان بوده است براى خوابى كه ديده بود امكان نداشت كه تماماً كشته شوند ، و اگر براى آن بود كه مشرك بودند شرع شريف از براى مشركين و اهل ذمّه قرارى داده است بايد با ايشان به همان قرارداد مشروع عمل نمود و غير آن ممنوع است .

1.بنگريد به : فقه السنة ، شيخ سيد سابق ۲/۱۴۷ ، شرح الازهار ۴/۱۶۴ .

2.تهذيب التهذيب ۳/۳۷۹ ، عوالم العلوم ۱۷/۶۳۸ ، مناقب ابن شهر آشوب ۳/۲۰۸ .

3.الامالى ، شيخ صدوق : ۷۵۰ ، مستدرك الوسائل ۸/۳۹۵ ح ۹۷۸۰ ، الغارات ۲/۸۲۵ ، دلائل الامامة : ۱۹۴ ح ۱۱۱ ، بحار الانوار ۳۱/۱۳۳ ح ۲ و۴۶/۱۵ ح ۳۳ .

  • نام منبع :
    روح و ريحان ج3
    سایر پدیدآورندگان :
    حسيني اشكوري، سيد صادق
    تعداد جلد :
    5
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1382
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 177504
صفحه از 427
پرینت  ارسال به