و هجرت فرمودند و در كهوف و مغارات جبال و به وادى شهادت فايز گرديدند .
و مأمون ملعون چگونه محمّد بن اسماعيل بن حسن را شهيد كرد تا آنكه خلافت منتهى شد از اين خانواده به متوكّل ملعون ، پس آن ملعون امر نمود به معتز بن جهم وابن سكيت و آل ابى حفص اهل بيت رسول صلى الله عليه و آله وسلم را در مجالس عامه هجو نمايند و زبان يعقوب بن اسحاق بن سكيت كه اديب بى بدل بود براى آنكه حسنان عليهماالسلام را بر دو پسرش معين و مؤيد تفضيل داد از قفاء كشيدند و بريدند . پس آن خبيث از قتل و صلب و حرق و ضرب و حبس و سبى چيزى باقى نگذارد چنانكه گفته اند : ولم يزل السّيف يقطر من دمائهم والسّجون مشحونة باحرارهم وامائهم ۱ .
عاقبت امر نمود مقابر قريش را بسوزانند و قبر مطهّر جناب سيّد الشهدا عليه السلام را خراب نمايند چنانكه هبة اللّه گفته است :
قام الخليفة من بنى العبّاسبخلاف امر الهه فى الناسِ
ضاهى بهتك آل محمّدسفها فعال امية الارجاسِ
واللّه ما فعلت اميّة فيهممعشار ما فعلت بنو۲العبّاسِ۳
ما قتلهم عندى بأعظم مأتماً
من حرقهم من بعد فى الارماسِ۴
اى واللّه ! آنچه بنى عبّاس كردند عشر آن را بنى اميّه ننمودند براى امتداد زمانشان با آنكه هر يك از ائمه طاهرين بر حسب حكمت ها و مصالحى كه مى دانستند مى كردند و هيچ يك از ايشان خروج به سيف ننمودند حتى مأمون حضرت رضا عليه السلام را سه ماه تكليف به قبول امامت كرد بر حسب مأموريتى كه از خداوند داشتند اباء فرمودند . مع هذا از ابناء
1.بنگريد به : المسترشد ، طبرى : ۶۷۴ ـ ۶۷۵ ح ۳۴۷ ، شرح ابن ابى الحديد ۱۳/۲۱۹ .
2.در چاپ سنگى : بنى .
3.بيت سوم در منابع زيادى نقل شده ، و در حياة الامام الرضا عليه السلام ، سيد جعفر مرتضى : ۹۶ از شرح ميمية ابى فراس : ۱۱۹ نقل شده ، نيز بنگريد به : الدرجات الرفيعة : ۸ .
4.در چاپ سنگى : الاوماس ، كه معناى مناسبى ندارد . ارماس به معناى قبور است .