375
روح و ريحان ج3

و حمزة بن قاسم علوى را كتاب « توجيه » و كتاب « زيارات و مناسك » و كتاب « ردّ بر محمّد بن جعفر اسدى » است و كتابى « مجموعه » از اخبار مرويه از جعفر بن محمّد بن على بن حسين است .
و طريق روايت حمزة بن قاسم علوى از محمّد بن يحيى عطّار است .
و در كتب رجال ۱ مسطور است : محمّد بن يحيى ابو جعفر عطّار قمى شيخ اصحاب ماست ، و ثقه و كثير الحديث است ، و نجاشى هم فرموده است : علاوه از آنچه ذكر شد كتابى در « مقتل حسين بن على عليه السلام » و كتاب « نوادر » نوشته است . و كلينى از وى حديث بسيار نقل كرده است ، و معلوم است كه موثّق و عادل و ضابط و راويه احاديث بوده است .

[ در معنى زيارت ]

پس از تصحيح رجال و رواة حديثِ فضل زيارت حضرت عبدالعظيم عليه السلام بايد مجملاً معنى « زيارت » را دانست كه زيارت چه معنى دارد ؟
در كتاب « ثمرات الجنيّة من حديقة الحُسينية » ۲ داعى عاصى معنى زيارت را بر حسب فهم مقدور خود شرح داده است ، هر آن كس بخواهد و بخواند بى فايده نخواهد بود :
اولاًّ : بدان مرحوم شيخ جعفر ـ نوّر اللّه مضجعه ـ فرمودند : زيارت حضور است ، و سلام معروف است .
مرحوم شيخ محمد حسن طاب ثراه فرمودند : زيارت حضور است والسلام .
و در كتاب « مجمع البحرين » ۳ در لغت « زور » نوشته است : والزيارة فى العرف قصدُ

1.رجال النجاشى : ۳۵۳ شماره ۹۴۶ ، خلاصة الاقوال : ۲۶۰ ش ۱۱۰ ، نقد الرجال ۴/۳۴۷ ش ۵۱۶۷ .

2.در چاپ سنگى : الحسينه . از جهت ادبى كلمه حديقه نيز بايد «الحديقة» باشد .

3.مجمع البحرين ۲/۳۰۵ ، القاموس الفقهى : ۱۶۱ ، البحر الرائق ، ابن نجيم : ۶ .


روح و ريحان ج3
374

در تصحيح روات حديث فضل زيارت حضرت عبدالعظيم

بدان طريق روايت صدوق عليه الرحمه از على بن احمد بن موسى است كه او را دقاق مى نامند ۱ .
و مرحوم ميرزاى استرآبادى در « رجال وسيط » فرموده است : كان علىّ بن احمد مرضيّاً .
و در حديث عرض دين حضرت عبدالعظيم نيز روايت از دقّاق و ورّاق فرمود ، و اين على بن احمد غير از على بن احمد خزاز ۲ است كه نزيل رى ۳ و مكّنى به ابوالحسن و متكلّم جليل بود ۴ .
و على بن احمد دقاق از محمّد هارون كه معروف به صوفى بود روايت مى نمود ، چنانچه از سوق روايت عرض دين معلوم شد .
و على بن احمد طريق روايتش از حمزة بن قاسم علوى است .
و حمزة بن قاسم بن على بن حمزة بن حسن بن عبيداللّه بن عبّاس بن أبى طالب كنيه اش ابو يعلى ، و ثقه و جليل القدر است ، مگر آنكه شهيد ثانى او را از اولاد عباس بن على بن ابى طالب دانسته است .
و ابن طاوس عليه الرّحمة از نجاشى همين طور ذكر فرمود ۵ .

1.بنگريد به : طرائف المقال ۱/۱۷۶ شماره ۹۴۰ .

2.در چاپ سنگى : خزار .

3.در چاپ سنگى : سرى . متن موافق با تصريح حرّ عاملى در وسائل الشيعة و رجال شيخ طوسى نقل شد .

4.رجال الشيخ الطوسى : ۴۳۰ شماره ۶۱۷۲ ، وسائل الشيعة ۳۰/۴۲۴ .

5.علامه مجلسى در بحار الانوار ۴۸/۳۱۵ از مزار مفصلى با قبه و بارگاه وسيع در اطراف حلّه ياد كرده كه آن را به حمزة بن موسى عليه السلام نسبت مى دهند ولى اين نسبت اصلى ندارد ، بلكه صاحب آن قبر مطهّر ، جناب حمزة بن قاسم بن على بن حمزة بن حسن مكنى به ابو يعلى مى باشد ، سپس عبارت نجاشى را از فهرست نقل كرده است .

  • نام منبع :
    روح و ريحان ج3
    سایر پدیدآورندگان :
    حسيني اشكوري، سيد صادق
    تعداد جلد :
    5
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1382
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 177582
صفحه از 427
پرینت  ارسال به