383
روح و ريحان ج3

آنگاه در خواب او را ديد كه فرمود : آنچه گفتى شنيدم ، امّا چه چاره بايد كرد كه مأذون در جواب نبودم ، امّا در مسجد دو ركعت نماز كن ، پس از دعا و نماز حاجت تو برآورده مى شود . و همين نحو كرد و به مراد رسيد .
پس اين مقدّمات و مقالات و احاديث صحيحة الاسناد براى آن بود در اين حديث شريف كه فضل زيارت حضرت عبدالعظيم مذكور شد استبعاد ننمائى كه چگونه مى شود زيارت آن بزرگوار مثل زيارت جدّ والا تبارش باشد هر آنكه بابصيرت و هوش است و انس به اخبار ائمه اطهار دارد و از مقامات ذريّه و ذرارى عترت زكيّه فاطميّه اطلاعى دارد البته استيحاش و استبعاد نمى نمايد .
حال در تثبيت مطلوب و تعيين مقصود كه جهت مثليّت زيارت حضرت عبدالعظيم عليه السلام است به زيارت جناب خامس آل ـ عليه آلاف التحية والثناء ـ بيانى خاص است ، خواننده را التفاتى لازم است و شنونده را توجّه مخصوصى مى خواهد ، و آن بر اين طريقه است كه نحويين مى گويند : مشبّه به اقوى از مشبّه است مثلاً حضرت نبوى صلى الله عليه و آله وسلم فرمودند : « سلمان فارسى عالم به علوم اولين و آخرين است مثل لقمان حكيم » ۱ .
و همچنين فرمودند : « اباذر در زهد مثل عيسى بن مريم عليه السلام است » ۲ .
و همچنين فرمودند : « كسى كه سيّد الشهداء عليه السلام را زيارت كند در كربلا چنان است خداوند را در عرش زيارت كرده است » ۳ .
پس مشبه به در حديث اخير خداوند سبحان است و در حديث اول و دوم حضرت عيسى عليه السلام ، و حضرت لقمان حكيم مشبّه به اند ، حال وجه شبه زيارت و زهد و علم است

1.قريب بدين مضمون از حضرت اميرالمؤمنين عليه السلام در حق سلمان وارد شده است . بنگريد به : احتجاج ۱/۳۸۷ ، كتاب الاربعين ، شيرازى : ۴۴۲ ، بحار الانوار ۱۰/۱۲۳ ح ، در بعضى روايات نيز بجاى سلمان ، ابو حمزه ثمالى آمده ، چنانچه در شرح اصول كافى ۶/۷۷ مذكور است .

2.عبارت حديث چنين است : « من اراد أن ينظر الى زهد عيسى بن مريم فلينظر الى زهد ابى ذر » . رجوع كنيد به : روضة الواعظين : ۲۸۵ ، بحار الانوار ۲۲/۳۴۳ ح ۵۲ .

3.مناقب ابن شهر آشوب ۳/۲۷۲ ، مصباح المتهجد : ۷۷۱ ، كامل الزيارات : ۲۷۸ ح ۴۳۷ .


روح و ريحان ج3
382

را و قبر فرزندان تو را بقعه اى از بقاع بهشت و عرصه اى از عرصات آن قرار داده است » .
و معنى فقره « بقعة من بقاع الجنّة » در حديث دلالت بر اتّحاد مقام ايشان و مراقدشان در بهشت مى نمايد ، يعنى : تمام قبور ايشان يك قطعه و يك عرصه و يك بقعه مى شود و فرداى قيامت در جنّت است .

حكايتى كه ابن خلّكان در وفيات الاعيان نقل كرده است

ابن خلكان در « وفيات الاعيان » ۱ در ترجمه ابى محمد عبداللّه بن احمد ۲ طباطبائى حجازى الاصل مصرى الدار والوفاة ذكر كرده است : ولادتش در سال دويست و هشتاد و شش بوده است ، وفاتش در چهارم از ماه رجب المرجب در سنه سيصد و چهل و هشت در قاهره مصر ، و در مصلاّى عيد بر او نماز كردند ، و خلقى كه عدد ايشان را جز خدا نمى داند به تشييع جنازه اش حاضر شدند ، و در قرافه مصر مدفون شد ، و قبرش معروف است به اجابت دعوت .
و روايت شده است : مردى به زيارت حج رفت ، حج از وى فوت شد . بسيار ملول گرديد و سينه اش تنگ شد . در خواب حضرت رسول صلى الله عليه و آله وسلم را ديد فرمود : حال كه زيارت از تو فوت شد پس زيارت كن قبر عبداللّه بن احمد طباطبا را .
و بيننده خواب از اهل مصر بود .
و معروف است : مردى بالاى قبر او رفت و در خواب از پريشانى [ و ] فقرى كه ديده بود شكايت كرد ، و اين بيت گفت :

وخلّفت۳الهموم على اناسوقد كانوا بعينك۴فى كفافِ

1.الكنى والالقاب ۲/۴۴۲ به نقل از ابن خلكان ( در وفيات الاعيان ) .

2.در چاپ سنگى : احمد بن .

3.در چاپ سنگى : وخلف .

4.در كنى والقاب : بعيشك .

  • نام منبع :
    روح و ريحان ج3
    سایر پدیدآورندگان :
    حسيني اشكوري، سيد صادق
    تعداد جلد :
    5
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1382
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 176399
صفحه از 427
پرینت  ارسال به