395
روح و ريحان ج3

مجدّداً زحمت مى دهم چنانكه مدفن شريف و مضجع مطهّر حضرت عبدالعظيم عليه السلام والتكريم در خطّه رى مقطوع به است در همين محلّ و مزارى كه اكنون زائرين مشرف مى شوند همين طريق روايتى كه مرحوم صدوق طاب ثراه در « ثواب الاعمال » مسنداً ذكر فرموده است نيز قطعى است و شبهه در آن روايت نمى رود و راويان اين حديث به نحوى كه بدواً تفصيل داده ام از ثقات و معتمدين اند و اخبار و احاديث مرويه و محكيّه از مرحوم صدوق معتنابه است و شكى و شبهه در صحت غالب اقوال ايشان نيست سيّما مؤيدات خارجيّه و تصحيح و تصديق علماء سابقين هم باشد چنانكه شهيد ثانى عليه الرحمه فرموده است : و حديث زيارته مع اسناده عن الصّدوق طاب ثراه فى « ثواب الاعمال » مشهور .
و مرحوم ميرداماد عليه الرّحمه در رساله مختصر رجاليه اش كه موسوم به « رواشح » ۱ است فرموده است : و فى فضل زيارته روايات متضافرة و قد ورد : « من زار قبره وجبت له الجنّة »۲ ، وروى الصدّوق فى ثواب الاعمال.. الى آخر الحديث .
و نجاشى و كشى هم كه از قدماء علماء و رجال اهل علم و نحارير ايشانند نيز روايت زيارت آن بزرگوار را ذكر فرموده اند و مرحوم شيخ بهائى نيز از ايشان نقل كرده است و مرحوم ميرزا محمد استرآبادى در كتاب « منتهى المقال » آن روايت را مسنداً بدون زياده و نقصان ذكر كرده است . و علاّمه اعلى اللّه مقامه فرموده است : ان زيارته كزيارة الحسين عليه السلام ۳ .
خلاصه صحّت روايت زيارت آن بزرگوار اظهر من الشمس است انشاء اللّه تعالى در

1.الرواشح السماوية : ۵۰ راشحه پنجم ، مستدرك الوسائل ۱۰/۳۶۷ باب ۷۳ ح ۱۲۱۹۴ .

2.مستدرك الوسائل ۱۰/۳۶۷ ح ۱۲۱۹۴ و ۱۲۱۹۵ به نقل از رواشح سماويه و حواشى خلاصه از شهيد ثانى .

3.بنگريد به : وسائل الشيعة ۳۰/۴۰۴ ، طرائف المقال ۲/۵۴۶ ، رجال النجاشى : ۲۴۸ . عبارت « زيارته كزيارة الحسين عليه السلام » منقول از شيخ صدوق در ثواب الاعمال است چنانچه حرّ عاملى تصريح فرموده است .


روح و ريحان ج3
394

و افضل و اشرف آنها زيارت جناب سيّد الشّهداء عليه السلام مى باشد و بعد از زيارت آن بزرگوار و ائمه طاهرين عليهم السلام زيارتى كه منصوص است از اين خانواده زيارت حضرت عبدالعظيم است كه در تلو زيارتشان است پس زيارت حضرت عبدالعظيم كه منصوص شده بايد در ثواب و اجر بعد از زيارت جناب سيّد الشّهداء عليه السلام و معصومين باشد مانند نردبام و منبرى كه ده پله دارد كه امام عليه السلام در تشبيه مراتب ايمان بيان فرمود كه سلمان فارسى در رتبه ايمان به درجه اول است و اباذر به درجه و پله دوّم .

در مراتب و درجات زيارات و اجر و ثواب آن است

اكنون عرض مى كنم : زيارت كردن ائمه طاهرين مكرّمين عليهم السلام در درجه اول است از اجر و ثواب ، و زيارت آن چند نفرى كه از امامزادگان منصوص شده است و مروى از ايشان است در درجه ثانى است ، و در مرتبه سوّم زيارت صلحاء و زيارت موتى از علماء و والدين و كافه از مؤمنين و اهل دين است پس مطلوب در نزد شارع همان كسى است كه زيارتش را خواسته است و امر فرموده است و هر آنكس منظور و مطلوب امام است البته منظور حضرت نبوى صلى الله عليه و آله است و هر كس منظور آن جناب شد منظور خداست پس زائر هر يكى از ايشان زائر حقتعالى است و اين رشته و سلسله متّصل و مُسلسل است به بارگاه الوهيّت و ساحت حضرت احديّت پس مناط كلّى ميل و رضاى امام عليه السلام است كه در اطاعت و انقياد اوامر وى آثار خيريّه ظاهر و هويداست .
اكنون بدان اعمال واجبه و مستحبّه متفرّع بر قصد و نيّت است و « لكلّ امرئٍ ما نوى »۱ و « الاعمال بالنيّات »۲ صدق است حال خوبست زائرين نيّات خودشان را تصحيح نموده و بر آنچه شرح داديم تصديق كنند .

1.صحيح بخارى ۱/۲ ، سنن ابى داود ۲/۲۶۲ ح ۲۲۰۱ ، مستند الشيعة ۲/۵۹ .

2.امالى شيخ طوسى ۲/۱۳۱ ، تهذيب الاحكام ۱/۸۳ ح ۲۱۸ ، صحيح بخارى ۱/۲ ، سنن ابن ماجه ۲/۱۴۱۳ ح ۴۲۲۷ ، سنن ابى داود ۲/۲۶۲ ح ۲۲۰۱ .

  • نام منبع :
    روح و ريحان ج3
    سایر پدیدآورندگان :
    حسيني اشكوري، سيد صادق
    تعداد جلد :
    5
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1382
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 177544
صفحه از 427
پرینت  ارسال به