405
روح و ريحان ج3

چهارم : شهداء كربلا .
پنجم : عموم اموات .
ششم : چند نفر از امامزادگان زيارت كردن ايشان مرويست ، امّا زيارت خواندن به نحو مخصوص غير مرويست .
حال زائر هر زيارتى كه دلالت بر تعظيم مى كند غير از زيارت نبى صلى الله عليه و آله و ائمه عليهم السلام بر مراقد اين چهار طبقه بخواند صحيح است مگر الفاظى كه دلالت بر خصوصيّات احوال ايشان مى كند از وضع شهادت و غيره ۱ .
پس از شرح مقدمه كه عنوان شد خوب است امامزادگانى كه در زيارتشان مى گويند روايت شده است اشاره نمايم :

اوّل و دوّم:فاطمه معصومه و قاسم بن موسى عليهماالسلام كه زيارت كردنشان مشهور است

اوّل : حضرت معصومه مدفونه در زمين بابلان قم است كه حضرت رضا عليه السلام بنا بر روايت مزار « بحار » به سعد اشعرى فرمودند : « هر كس وى را زيارت كند و حق وى را بشناسد بهشت از آن اوست » ۲ .

1.علامه مجلسى در بحار الانوار ۹۹/۲۷۱ باب آداب زيارة اولاد الأئمة عليهم السلام از سيد على بن طاوس نقل كرده كه فرمود : إذا اردت زيارة احد منهم كالقاسم الكاظم عليه السلام أو العباس بن أميرالمؤمنين عليه السلام أو على بن الحسين عليه السلام المقتول بالطف ومن جرى فى الحكم مجراهم تقف على قبر المزور منهم صلوات اللّه عليهم فقل : السلام عليك ايها السيد الزكى الطاهر الولى والداعى الحفى . . الى آخره . سپس زيارتى ديگر نقل كرده كه آغاز آن چنين است : السلام على جدك المصطفى . السلام على ابيك المرتضى الرضا . . سپس بيانى در تعظيم مشاهد منسوب به اولاد ائمه طاهرين عليهم السلام دارد كه سزاوار مراجعه است .

2.كامل ا لزيارات : ۵۳۶ ح ۸۲۶ ، بحار الانوار ۱۰۲/۲۶۵ ، ثواب الاعمال : ۱۲۴ ، عيون اخبار الرضا عليه السلام ۲/۲۶۷ . در روايت ديگر كه در كامل الزيارات : ۵۳۶ ح ۸۲۷ نقل كرده از ابن الرضا عليه السلام كه فرمود : « من زار قبر عمتى بقم فله الجنة » .


روح و ريحان ج3
404

وبركاتُه .
صلّى اللّه عليك وعلى أهل بيتك وعترة آبائك الأخيار الأبرار الذين اذهبَ اللّه عنهم الرجسَ وطهّرهُم تطهيراً » ۱ .
و زيارت مخصوصه ديگر از براى ايشان روايت شده است .
و غير از اين سه نفر در حقّ اولاد و احفاد ائمه طاهرين زيارتى وارد نشده است .

امامزادگانى كه زيارت كردنشان منصوص است

بلى در « مصباح » كفعمى است : در زيارت مسلم بن [ عقيل ] و حرّ بن يزيد رياحى و هانى بن عروه زيارت مخصوص حضرت عبّاس خوانده شود ، و زيارتهاى چند از براى عموم شهداء كربلا وارد است كه بعضى را امام عليه السلام باسمائهم خوانده است ، و بعضى را جمعاً تعليم فرموده است ، و در بعضى از زيارات للشرافه چند نفر از ايشان را ياد فرموده است .
و در مزار كتاب « تهذيب » زيارتى از براى نوّاب اربعه از خودشان نقل شده است نه از ائمه هدى عليهم السلام .
و همچنين است زيارات و عباراتى كه از براى مردگان مسلمانان به طريق عموم مروى است .
پس بنا بر اين بيان ، زيارات منصوصه بر شش قسم است :
اوّل : زيارت حضرت ختمى مآب صلى الله عليه و آله و صديقه طاهره و ائمه طاهرين سلام اللّه عليهم اجمعين است .
دوّم : حمزه سيّد الشهداء .
سوّم : حضرت على بن الحسين و حضرت ابوالفضل .

1.كامل الزيارات : ۳۷۲ ح ۶۱۹ ، تهذيب الاحكام ۶/۶۵ ، المزار ابن مشهدى : ۳۸۷ .

  • نام منبع :
    روح و ريحان ج3
    سایر پدیدآورندگان :
    حسيني اشكوري، سيد صادق
    تعداد جلد :
    5
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1382
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 177481
صفحه از 427
پرینت  ارسال به