و خواند و رسيد به اين آيه مباركه « أَهُمْ أَشَدُّ خَلْقاً أَم مَّنْ خَلَقْنَا »۱ اسماعيل وفات كرد . چون وى را در تابوت گذاردند و بيرون آوردند جنازه اش را ، يعقوب بن جعفر عرض كرد كه : بين ما رسم است كه در نزد ميّت سوره ياسين مى خوانيم و شما فرموديد سوره والصافات بخوانند ؟ ! فرمودند : « اى پسرك من ! سوره والصافات نزد هيچ مكروبى از موت خوانده نمى شود مگر آنكه خداوند تعجيل در راحت ميّت مى كند » ۲ .
و در آن كتاب است ۳ كه : سيّد بن طاوس ـ طاب ثراه ـ از زيارت قاسم بن موسى در « مصباح الزائر » خبر داده است ، و زيارت او را مقارن با زيارت عباس بن على عليه السلام و على بن الحسين عليه السلام مقتول به طف نموده است ، و عبارت « بحار » ۴ آن است : و القاسم بن الكاظم الذى ذكره السيّد قبره قريب من الغرى .
و اهل نجف و كربلا هر سال شدّ رحال مى كنند و به زيارت قاسم از علماء و غيرهم بسيار مشرف مى شوند ، رَزَقنا اللّه زيارته ان شاء اللّه تعالى .
در فضل قاسم بن موسى عليه السلام
و حديثى ايضاً در كتاب « رجال » مذكور ۵ مسطور است كه دلالت بر جلالت قاسم مى كند ، و آن روايت ابى عماره است كه : حضرت ابا ابراهيم موسى بن جعفر عليه السلام فرمودند :
1.بحار الانوار ۹۹/۲۷۶ . البته در حاشيه بحار ۴۸/۲۸۳ و۹۹/۲۷۶ اصرار دارد كه قبر وى نزديك « الحلة السيفية » مى باشد ، و اين مطلب را بحر العلوم در فوائد رجاليه ۳/۱۹۳ به نقل از سيد مهدى قزوينى نجفى در « فلك النجاة » نيز نقل كرده است .
2.الفوائد الرجالية ۳/۱۹۲ .
3.صافات : ۱۱ .
4.درباره خواندن سوره والصافات در نزد محتضر رجوع كنيد به : كافى ۳/۱۲۶ ، تهذيب الاحكام ۱/۴۲۷ ح ۳ ، الاحتضار باب ۴۱ ح ۱ ، دعوات الراوندى : ۲۵۱ ح ۷۰۸ ، بحار الانوار ۸۱/۲۳۸ ح ۲۲ ، مستدرك سفينة البحار ۲/۳۲۰ .
5.الفوائد الرجالية ۳/۱۹۱ ، اصل روايت در كافى ۱/۳۱۴ مذكور است .