ومن علىَّ ديتُه فأنا ديتُه » 1 .
قاضى طاب ثراه در معنى اين حديث فرموده است : هر كس مرا به سبب تقرب به نوافل دوست داشت من او را دوست مى دارم و هر كس را من دوست دارم مى كشم نفس و هواء او را و وى را از هر چه دوست مى داشت و هر كس را من كشتم ديه اش مى شوم و آنكس را كه من ديه اش شده ام گوش و چشم و دست او مى شوم بلكه هر چيزى از او مى شوم ، پس هر چيزى كه مى آيد و مى رود و حركت مى كند به امر و نهى و امضاء او است لانه فنى عن نفسه وعن كُلِّه وَبقى اللّه جلّ شأنه .
پس جهاد اكبر كه تزكيه نفس است به مفاد « قَدْ أَفْلَحَ مَن زَكَّاهَا * وَقَدْ خَابَ مَن دَسَّاهَا » 2 بر هر ذى نفس لازم است و حضرت اقدس نبوى صلى الله عليه و آله فرمودند : « رجعنا من الجهاد الأصغر إلى الجهاد الأكبَر » 3 همان نفس است كه مؤدّى به رضوان اللّه است و طريقه ارتياض نفس و توبيخ و تحريص آن بر مشاقّ عبادات موكول است به دانستن اجتهاد 4 سيد كاينات صلى الله عليه و آله وائمه طاهرين عليهم السلام سيّما حضرت مقدس نبوى صلى الله عليه و آله كه از كثرت عبادت مروى است : « تَوَرَّمَتْ قَدَماهُ » 5 .
و مى فرمود : « أفلا أكون عبداً شَكُوراً » 6 « يَنبَغى لى أن اؤدّى شُكرَ هذه النّعمَةِ إنّى جَعَلَنى اللّه سيّد الأوّلينَ والآخرين » .
1.از احاديث قدسيه كه قسمتهايى از آن در متون عرفانى و فلسفى آمده ، و در متنهاى حديثى وجود ندارد .
بنگريد به : شرح الاسماء الحسنى ، سبزوارى ۱/۳۴ ، اللمعة البيضاء : ۵۵۱ .
2.شمس : ۹ ـ ۱۰ .
3.بحار الانوار ۶۷/۷۱ ح ۲۱ به نقل از جامع الاخبار : ۱۱۸ ، شرح نهج البلاغة ، ابن أبى الحديد ۱۰/۵۴ .
4.اجتهاد : سعى و كوشش .
5.الاحتجاج ۱/۳۲۶ ، الخرائج والجرائح ۲/۹۱۷ ، غوالى اللآلى ۱/۳۲۶ ح ۶۹ ، حلية الأبرار ۱/۲۴۶ .
6.همان منابع . بخش پسين در آنها منقول نيست .