خودش را از براى قيام اين فريضه واجبه الهيّه ، و اگر معنى تصليه اطفاء حرارت باشد هر دو معنى در اين آيه ملحوظ است ، قال اللّه تعالى 1 : قوموا الى نيرانكم التى اوقدتموها على ظهوركم فاطفؤوها بصلاتكم 2 .
و مراد از «نيران» شايد ارتكاب گناهان و توجّه به غير خداوند سبحان بوده باشد كه موجب دخول در آتش آخرت است ، يعنى : غير خدا را مالك نفع و ضرر و مُعطى خير و شر ندانيم و تعديل ميزان اخروى را از وى تمنّا كنيم ، پس حرارت مشتعله از توجّهات به غير حق و معاصى موبقه را از نزول رحمت خاصه و بَرْد يقين به صلوة واجبه اى كه توجّه الى الحق است ، به مفاد « وَجَّهْتُ وَجْهِىَ لِلَّذِى فَطَرَ السَّماوَاتِ وَالْأَرْضَ حَنِيفاً وَمَا أَنَا مِنَ الْمُشْرِكِينَ » 3 بايد خاموش نمائيم .
و در رساله « اسرار صلاة » 4 مرحوم شهيد ثانى است : وقتى كه انسان مى خواهد نماز كند شيطان مى آيد و مى گويد : به اين طريق بكن و بگو ، پس بعد از فراغت نمى داند كه چه كرده است . پس نماز مجرّد تلفظ به لسان نيست بايد قلب را هم از صفات ذميمه تطهير كرد و به تقوا تعمير نمود . پس طبيعت شيطانيّه را كه « نَارُ اللّهَ الْمُوقَدَةُ * الَّتِى تَطَّلِعُ عَلَى
1.قول منقول از خداوند نيست بلكه از ملكى است كه مأمور از جانب پروردگار است چنانچه در حديث مروى در حاشيه نيز بدان تصريح شده و در روايات « نادى ملك بين يدى اللّه » يا « بين يدى الناس » آمده است . به منابع مذكور در ذيل روايت رجوع شود .
2.فى الحديث : عن النبى صلى الله عليه و آله : « اذا كان وقت كل فريضة نادى ملك من تحت بطنان العرش : ايها الناس ! قوموا إلى نيرانكم التى اوقدتموها على ظهوركم فاطفؤها بصلاتكم » . تم الحديث . ( حاشيه مؤلف رحمه الله ) .
بنگريد به : من لا يحضره الفقيه ۱/۲۰۸ ح ۶۲۴ ، علل الشرائع ۱/۲۴۷ باب ۱۸۱ ح ۱ ، امالى شيخ صدوق : ۵۸۶ ح ۸۰۶ ، تهذيب الاحكام ۲/۲۳۸ ح ۹۴۴ ، وسائل الشيعه ۴/۱۲۰ ح ۴۶۷۸ .
3.انعام : ۷۹ .
4.رسائل الشهيد الثانى ( اسرار الصلاة ) : ۱۰۵ ، تا پايان آيه ۲۰۱ سوره اعراف به نقل از مرحوم شهيد مى باشد .