9
روح و ريحان ج3

خودش را از براى قيام اين فريضه واجبه الهيّه ، و اگر معنى تصليه اطفاء حرارت باشد هر دو معنى در اين آيه ملحوظ است ، قال اللّه تعالى 1 : قوموا الى نيرانكم التى اوقدتموها على ظهوركم فاطفؤوها بصلاتكم 2 .
و مراد از «نيران» شايد ارتكاب گناهان و توجّه به غير خداوند سبحان بوده باشد كه موجب دخول در آتش آخرت است ، يعنى : غير خدا را مالك نفع و ضرر و مُعطى خير و شر ندانيم و تعديل ميزان اخروى را از وى تمنّا كنيم ، پس حرارت مشتعله از توجّهات به غير حق و معاصى موبقه را از نزول رحمت خاصه و بَرْد يقين به صلوة واجبه اى كه توجّه الى الحق است ، به مفاد « وَجَّهْتُ وَجْهِىَ لِلَّذِى فَطَرَ السَّماوَاتِ وَالْأَرْضَ حَنِيفاً وَمَا أَنَا مِنَ الْمُشْرِكِينَ » 3 بايد خاموش نمائيم .
و در رساله « اسرار صلاة » 4 مرحوم شهيد ثانى است : وقتى كه انسان مى خواهد نماز كند شيطان مى آيد و مى گويد : به اين طريق بكن و بگو ، پس بعد از فراغت نمى داند كه چه كرده است . پس نماز مجرّد تلفظ به لسان نيست بايد قلب را هم از صفات ذميمه تطهير كرد و به تقوا تعمير نمود . پس طبيعت شيطانيّه را كه « نَارُ اللّهَ الْمُوقَدَةُ * الَّتِى تَطَّلِعُ عَلَى

1.قول منقول از خداوند نيست بلكه از ملكى است كه مأمور از جانب پروردگار است چنانچه در حديث مروى در حاشيه نيز بدان تصريح شده و در روايات « نادى ملك بين يدى اللّه » يا « بين يدى الناس » آمده است . به منابع مذكور در ذيل روايت رجوع شود .

2.فى الحديث : عن النبى صلى الله عليه و آله : « اذا كان وقت كل فريضة نادى ملك من تحت بطنان العرش : ايها الناس ! قوموا إلى نيرانكم التى اوقدتموها على ظهوركم فاطفؤها بصلاتكم » . تم الحديث . ( حاشيه مؤلف رحمه الله ) . بنگريد به : من لا يحضره الفقيه ۱/۲۰۸ ح ۶۲۴ ، علل الشرائع ۱/۲۴۷ باب ۱۸۱ ح ۱ ، امالى شيخ صدوق : ۵۸۶ ح ۸۰۶ ، تهذيب الاحكام ۲/۲۳۸ ح ۹۴۴ ، وسائل الشيعه ۴/۱۲۰ ح ۴۶۷۸ .

3.انعام : ۷۹ .

4.رسائل الشهيد الثانى ( اسرار الصلاة ) : ۱۰۵ ، تا پايان آيه ۲۰۱ سوره اعراف به نقل از مرحوم شهيد مى باشد .


روح و ريحان ج3
8

فريضه اولى در معنى «نماز» است

الفريضة الاولى : الصّلاة

وقال اللّه تعالى : « إِنَّ الصَّلاَةَ كَانَتْ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ كِتَاباً مَوْقُوتاً »۱ و ايضاً « أَقِيمُوا الصَّلاَةَ وَلاَ تَكُونُوا مِنَ الْمُشْرِكِينَ »۲ .
و « صلاة » در لغت به معنى رحمت است و دعاء ۳ ، اگر نسبت به حق دهند آن رحمت است كقوله تعالى : « هُوَ الَّذِى يُصَلِّى عَلَيْكُمْ »۴ ، و اگر نسبت به ملائكه دهند رحمت و استغفار است كقوله تعالى « هُوَ الَّذِى يُصَلِّى عَلَيْكُمْ وَمَلاَئِكَتُهُ »۵ ، و خداوند در استغفار ملائكه فرموده است : « وَيَسْتَغْفِرُونَ لِلَّذِينَ آمَنُوا »۶ ، و اگر نسبت به مؤمن دهند رحمت و دعاء و افعال مخصوصه معلومه است شرعاً ، و اگر نسبت به مخلوقات از ملائكه و انسان و حيوان و معادن و نباتات دهند همان تسبيح خاص است كقوله تعالى : « أَلَمْ تَرَ أَنَّ اللّهَ يُسَبِّحُ لَهُ مَن فِى السَّماوَاتِ وَالْأَرْضِ وَالطَّيْرُ صَافَّاتٍ كُلٌّ قَدْ عَلِمَ صَلاَتَهُ وَتَسْبِيحَهُ »۷ .
و صلاة معنى عامّى دارد كه شامل تسبيح مى شود .
و « تسبيح » در لغت عرب به معنى صلاة استعمال شده است ، و صلاة از تصليه است و آن به معنى تقويم و تعديل است ، يعنى : نمازگزار راست كند پشت خودش را يا قواى

1.نساء : ۱۰۳ .

2.روم : ۳۱ .

3.و بعضى گويند : صلاة مأخوذ از « صلّى » است ، و آن به معنى خواندن است ، و برخى واوى خوانند و آن از صلوّ است ، و « صلو » تحريك وركين را گويند ؛ از آنكه نمازگزار حركت مى دهد صلوين خود را [در ركوع و سجود] . مجمع . ( حاشيه مؤلف رحمه الله ) . بنگريد : مجمع البحرين ۲/۶۳۳ ماده ( صلو ) و ( صلى ) .

4.احزاب : ۴۳ .

5.غافر : ۷ .

6.نور : ۴۱ .

  • نام منبع :
    روح و ريحان ج3
    سایر پدیدآورندگان :
    حسيني اشكوري، سيد صادق
    تعداد جلد :
    5
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1382
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 176414
صفحه از 427
پرینت  ارسال به