گزارشي از «ميراث حديث شيعه» - صفحه 330

شيعه در طى قرون متوالى بوده است؛ اما متأسفانه آمار آنچه به طبع رسيده، بسيار كمتر از تعداد كتب و رسائلى است كه در علوم حديث نگاشته شده است.
بخشى از ميراث حديثى شيعه، گرفتار تندباد حوادث روزگار شده و از ميان رفته است و در كنار آن، بخشى از آن به همت دانش دوستان حفظ شده و عالمان فراوانى، سالهاى متمادى از عمر خويش را صرف حفظ آن كرده اند تا اين ميراث را به دست نسلهاى بعدى برسانند. اكنون شناسايى و نشر اين كتابها و رساله ها، رسالتى است بر دوش محققان و مؤسسات فرهنگى. بر اساس اين ضرورت، مركز تحقيقات مؤسسه فرهنگى دارالحديث، طرحى را براى شناسايى، تحقيق و تصحيح نسخ خطى در حوزه حديث و علوم حديث شيعه، تحت عنوان «ميراث حديث شيعه» به اجرا گذاشته است.
همچنين، يكى از برنامه هاى مركز تحقيقات موسسه فرهنگى دارالحديث، تدوين «فهرستگان نسخ خطى علوم حديث» است كه در اين راستا، تقريبا از تمامى فهارس نسخ خطى كتابخانه هاى ايران، برگه نويسى صورت گرفته و برگه ها در موضوعاتى چون حديث شيعه و حديث عامه، دعاى شيعه و دعاى عامه، رجال شيعه و رجال عامه، درايه شيعه و درايه عامه، اجازات شيعه و اجازات عامه و… به ترتيب الفبايى، با لحاظ نمودن تاريخ كتابت نسخه ها تنظيم شده و در آينده اى نزديك به دانش پژوهان و دوستداران معارف اسلامى تقديم خواهد شد.
ميراث حديث شيعه، يكى از آثار و بركات ارزشمند اين طرح عظيم پژوهشى است كه به صورت دفترهاى مستقلى منتشر مى شود.در اين دفترها، رساله هاى كوتاه يا بلندى كه در حجم يك كتاب نيست، تصحيح و احيا مى گردد.
گردآورندگان فاضل اين دفاتر، همراه با همكاران علمى خود، برآنند كه هر يك از دفترها را در پنج بخش سامان دهند. بخش هاى پنجگانه (طبق آنچه كه در مقدمه دفتر نخست آمده) به قرار زيرند:

صفحه از 337