گزارشي از «ميراث حديث شيعه» - صفحه 331

يك. متون حديث: در اين بخش، نسخه ها و رساله هايى كه حاوى اربعين هاى حديثى، كلمات قصار، گزيده هاى موضوعى و… باشد، جاى مى گيرند.
دو. شرح و ترجمه حديث: رساله هايى كه به شرح احاديث اختصاص دارند، يا ترجمه هاى كهنى كه از پاره اى روايات صورت پذيرفته ـ چه به صورت نثر يا نظم ـ در اين بخش جاى خواهند گرفت.
سه. علوم حديث: رساله هايى در زمينه رجال، مصطلح الحديث، غريب الحديث، اصول و قواعد فقه الحديث و ديگر شاخه هاى علوم حديث، در اين بخش، مجال نشر مى يابند.
چهار. اجازات: اجازاتى كه در ميان عالمان شيعى، محدّثان و فقيهان مبادله شده و پشتوانه صحت و درستى نقلهاست ـ و امانتدارى و دقت اين بزرگان را در حوزه سنّت معصومان(ع) نشان مى دهد ـ در اين قسمت قرار خواهند گرفت.
پنج. معرفى نسخه: نسخه هاى مربوط به رساله هاى حجيم كه در حدّ يك كتاب اند، يا نسخه هاى تازه اى از كتب و رساله هاى چاپ شده كه انتشار آنها بر اعتبار آن كتاب و رساله مى افزايد، در اين بخش معرفى خواهند شد.
پس از اين مقدمه، دفتر نخست از اين گرامى مجموعه را ورق زده، برگهاى زيباى آن را به تماشا مى نشينيم… بسم اللّه مجريها و مرسيها:
دفتر اول ميراث حديث شيعه، مجموعا دوازده مقاله كوتاه و بلند را دربرگرفته است. طولانى ترين مقاله، «اجازات المحقق الكركى» است كه حدود نود صفحه از مجموعه را به خود اختصاص داده است و كوتاهترين آن، معرّفى «نسخه اى كهن از نهج البلاغه» است كه در كمتر از ده صفحه جاى گرفته است. رساله هاى ديگر، همچون «الفوائد الرجالية»، «ألقاب الرسول وعترته» و «الأربعون حديثا»، هر كدام در حدود پنجاه صفحه اند.
در ابتداى بعضى از رساله ها تصويرى

صفحه از 337