گزارشي از «ميراث حديث شيعه» - صفحه 332

از صفحات اول و آخر نسخه خطى رساله درج شده است، كه شايسته بود اين ابتكار درباره همه رساله ها انجام مى شد.
در بخش اوّل (متون حديثى)، سه رساله، در بخش دوم (شرح و ترجمه حديث)، پنج رساله، در بخش سوم (علوم حديث)، تنها يك رساله، در بخش چهارم (اجازات)، دو رساله و در بخش پنجم (معرّفى نسخه) كه بخش پايانى اين دفتر است، يك مقاله درج شده است.
سر دفتر اين مجموعه، رساله اى است به نام ألقاب الرسول و عترته كه با تحقيق آقاى سيد عليرضا سيد كبارى، در صفحات 15 تا 81 به چاپ رسيده است.
رساله مذكور، يكى از بهترين رسائلى است كه به روش محدّثان اسلامى، به بيان فضايل و مناقب ائمه اطهار(ع)، با بهره ورى از روايات و احاديث، پرداخته است.
محقق محترم، اين رساله را از تأليفات قطب الدين راوندى (م573ق) دانسته و دلايل خود را در اثبات اين انتساب، در مقدمه متذكر شده است. همچنين، در مقدمه محقّق، حيات علمى قطب راوندى و مشايخ و شاگردان و تأليفات وى بيان شده و در تصحيح رساله، آيات و روايات در پاورقى به منابع ارجاع داده شده است. تصحيح و تحقيق اين رساله، با استفاده از نسخه خطى شماره 2272 كتابخانه آية اللّه مرعشى و نسخه چاپ شده در «مجموعه نفيسه»، صورت پذيرفته است.
رساله دوم با عنوان التعقيبات والدعوات اثر خامه عارف نامى، ابن فهد حلّى (م841ق) است كه با تحقيق محمّد جواد نورمحمدى، در صفحات 83تا 102 آمده است.
مصحّح در مقدمه اى كوتاه به بيان زندگى علمى و عرفانى مؤلف رساله پرداخته و متذكر شده است كه رساله مذكور را با استفاده از نسخه هاى خطى، شماره5651 و 8084 كتابخانه آية اللّه مرعشى و نسخه چاپ سنگى (كه در حاشيه «مكارم الأخلاق» طبرسى به چاپ رسيده) تصحيح نموده است.

صفحه از 337