گزارشي از «ميراث حديث شيعه» - صفحه 334

تنكابنى در شرح حديث شريف، هفده وجه از وجوه و معانى اين حديث را بر شمرده است.
تصحيح اين رساله براساس نسخه شماره 5695 كتابخانه آية اللّه مرعشى انجام شده است.
رساله پنجم، به نام شرح حديث نقطه، از آثار صائن الدين ابن تركه اصفهانى، از دانشمندان مشهور قرن هشتم و نهم هجرى است كه با تحقيق آقاى على فرّخ، در صفحات 173 تا 190 جاى گرفته است.
جمله معروفى به امام على(ع) نسبت داده شده كه آن حضرت فرموده است: «أنا النقطة التى تحت الباء». در معنى اين جمله، مطالب مختلف و شروح متعددى به رشته تحرير درآمده است كه يكى از مهمترين آنها ـ كه به فارسى و به سبك عرفانى نگاشته شده ـ رساله مذكور است.
مصحح محترم، نسخه خطى شماره 3035 كتابخانه آية اللّه مرعشى را اصل قرارداده و از دو نسخه ديگر (نسخه خطى شماره 1012كتابخانه مركزى دانشگاه تهران و نسخه خطى شماره326 دانشكده ادبيات دانشگاه تهران) نيز در تصحيح رساله استفاده نموده است.
رساله ششم و هفتم، دو ترجمه منظوم از احاديث است كه هر دو از آثار شاعر خوش ذوق قرن دهم هجرى، عادل بن على بن عادل خراسانى است.اين دو رساله، يكى با نام زبدة الأخبار در صفحات 191 تا 211 و ديگرى با عنوان ستّين عادلى در صفحات 212 تا 230 آمده است.
تصحيح هر دو رساله ياد شده، با استفاده از نسخه خطى شماره 1003 كتابخانه آية اللّه مرعشى، انجام يافته است.
«زبدة الأخبار» كه تصحيح آن توسط ابوالفضل حافظيان صورت پذيرفته، شامل نظم 41 حديث از احاديث نبوى است. مصحّح، در مقدمه، بحثى راجع به تدوين صد كلمه ها و چهل حديث ها و نيز نظم احاديث به ميان آورده و در ضمن شمارش آثار عادل خراسانى، به كتابشناسى و نسخه شناسى رساله هايى كه در نظم «صد كلمه» جاحظ و «نثراللئالى»

صفحه از 337