گزارشي از «ميراث حديث شيعه» - صفحه 335

بوده، پرداخته است.
تحقيق رساله «ستين عادلى» را آقاى حسين گودرزى به انجام رسانده و در پاورقى، به منابع احاديث نبوى كه در رساله مذكورآمده، اشاره نموده است.
رساله هشتم كه آخرين رساله از بخش دوم (شرح و ترجمه حديث) است، ترجمه دعاى صباح از سيد محمود جامى است كه با تحقيق سيد محمد رضا حسينى در صفحات 231 تا 252 به چاپ رسيده است.
محقق، اين رساله را از روى نسخه هاى خطى شماره 386 و 6543 كتابخانه آية اللّه مرعشى تصحيح نموده و در مقدمه، ضمن برشمردن يازده شرح و ترجمه دعاى صباح، گفته است كه از مؤلف اين رساله، شرح حالى در كتب تراجم به دست نياورده است.
مترجم، دعاى صباح را به 78 عبارت تقسيم نموده و ابتدا كلمات هر عبارت را معنا كرده و سپس معناى كامل آن عبارت را آورده است.
در بخش سوم ميراث حديث كه به علوم حديث اختصاص دارد، رساله الفوائد الرجالية از مؤلفى ناشناخته ارائه شده است. اين رساله به زبان عربى و مؤلف آن از تلامذه ملاّ على كنى است. محقق و مصحح اين اثر، آقاى محمد حسين مولوى است كه با تصحيحى دقيق، اين رساله را در صفحات 253 تا 308 آورده است.
اين رساله از روى نسخه شماره 4216 كتابخانه آية اللّه مرعشى تصحيح شده و محقق محترم در مقدمه اى كوتاه به اهميت علم رجال و بيان موضوعات «الفوائد الرجالية» پرداخته است. اين رساله از پنج مقدمه تشكيل يافته و برخى مقدمات، شامل تنبيهات و فصولى چند مى باشند.
مصحح، فهرستى از كتب منابع خويش را ـ كه در تصحيح رساله بدانها رجوع نموده ـ نيز ارائه داده است.
رساله نهم إجازات المحقّق الكركى است كه با تحقيق آقاى محمد حسّون، در بخش چهارم ميراث حديث (اجازات)، در صفحات 311 تا 400 جاى گرفته است. آقاى حسون، پيش از اين، آثار محقق كركى را تصحيح نموده و در چند

صفحه از 337