اجازات آقا حسين و آقا جمال خوانساري - صفحه 125

مطالب رجالى و اخلاقى است. عده اى از علما، در باب اجازات تأليفات مستقلّى داشته اند.
علاّمه تهرانى، در اين باره مى نويسد:
اعلم أنّ كثيرا من العلماء الأعلام، أوّلهم ـ على ما أعلم ـ السيد الأجلّ رضى الدين، على بن طاووس (م664ق) و الشيخ الشهيد (م786ق)، ثمّ الشهيد الثاني، ثمّ جمع من العلماء المتأخّرين، قد أفرد كلّ واحد منهم في الإجازات تأليفا مستقلا جمعوا فيه ما أطلعوا عليه منها… وقد جعل السيّد الأجل، رضي الدين علي بن طاووس ـ رضي اللّه عنه ـ عنوان كتابه المؤلّف في هذا الباب: «كتاب الإجازات لكشف طرق المفازات فيما يحصى من الإجازات». ۱
ايشان،آنگاه به معرّفى دهها كتاب در اين باب مى پردازد و سپس صدها اجازه از اجازات علماى اعلام را ياد مى كند.
از جمله كتبى كه مستقلا به ذكر اجازات اختصاص يافته: «لؤلؤة البحرين»، «الروضة البهيّة»، «بغية الوعاة»، «اللمعة المهدية»، «اجازات بحارالأنوار» و «الإجازة الكبيرة» است. اجازات را با ملاحظه جهات گوناگون، به انواع مختلف مى توان تقسيم كرد كه اجازه «معنعنه» از آن جمله است.

اجازه معنعنه

اجازه اى كه آقا حسين خوانسارى به امير ذوالفقار داده است و امثال آن را «اجازه عنعنه» يا «اجازه معنعنه» گويند. در وجه تسميه آن،بايد گفت كه در اين گونه اجازات، در ميان مجيز ـ كه شيخ باشد ـ و تلميذ، كلمه «عن» واسطه است؛ زيرا شاگرد در وقتى كه مى خواهد حديثى را از مشايخ خود روايت كند و سند آن را به معصوم (ع) برساند، چنين مى گويد: «أخبرنى فلان عن فلان عن فلان»، تا به معصوم (ع) منتهى شود يا مى گويد: «فقد رويت

1.همان، ص۱۲۳ .

صفحه از 153