سير تدوين «غريب الحديث» - صفحه 98

كلمه اى از آن مادّه نداشت, كتاب وى ناموزون گشت. افزون بر اين, مشكل بودن روش مخرج حروف و تقليبى بودن آن و نيز حجم بسيار زياد كتاب كه افزون بر احاديث, اسناد آنها و متنهاى مشابه و الفاظ هم خانواده را هم در بر داشت, تلاش حربى را ناموفّق گذاشت و با وجود ارزش فراوان آن و دارا بودن بيش از هزار شاهد شعرى در تنها يك جلد, متروك گشت و فقط جلد پنجم آن از حوادث تاريخى و آسيب روزگار به سلامت ماند و بقيه كتاب تاكنون به دست نيامده است. ۱

3. دوره الفبايى

كوشش ناموفّق حربى, زمينه تحوّل كامل و دگرگونى بنيادين در ارائه واژه هاى ناآشنا (غريب) را فراهم آورد و گرچه پس از او روش مسندنويسى ادامه يافت, امّا در پايان سده چهارم و با ظهور يك ابو عبيد ديگر, يعنى ابوعبيد احمد بن محمد هروى, علم غريب الحديثْ وارد دوره سوم خود شد. ابو عبيد از خود پرسيد: مراجعه كننده به كتابهاى غريب الحديث و يا غريب القرآن به دنبال چه چيزى است؟ آيا احاديث غريب را مى طلبد؟ آيا سند و طريق روايت هم برايش مهم است؟ براى او چه اهمّيتى دارد كه واژه نامفهوم در حديث ابن عباس باشد يا ابوهريره؟ چرا اگر يك واژه غريب در دو حديث و از دو راوى شنيده شده, در دو جا بيايد؟
به ديگر سخن, مقصود اصلى از تصنيف كتابهاى غريب الحديث, شناخت معنا و اِعراب و شكل واژه ناآشناى به كار رفته در حديث است, درست همان گونه كه در كتابهاى لغت جارى است. افزون بر اين,گردآورى همه آنچه در غريب الحديث نوشته شده بود و ارائه يكباره آن, لازم بود تا مراجعات متعـدد به كتابهاى گوناگون, نياز نباشد.
ابو عبيد هروى دوم در پاسخ به اين نياز, كتابهاى متعدد غريب الحديث را گرد آورد كه

1.دكتر سليمان العايس, جلد پنجم كتاب را به عنوان رساله دكترى در دانشگاه امّ القراى عربستان, تحقيق كرد و سپس در همان جا به چاپ رسيد.

صفحه از 110