تازه هاي نشر و تحقيق - صفحه 207

موضوعات: اخلاق و آداب اسلامى, عقايد, حقوق و احكام, تاريخ, قصص, مسائل اجتماعى و اقتصادى, و… مشتمل است. همچنين هر عنوان اصلى كتاب, به عنوانهاى فرعى نيز تقسيم مى شود. به طور مثال, عنوان اصليِ «شناخت [/المعرفة]» به عناوين فرعيِ: ارزش شناخت, تأثير شناخت بر كمال انسانى, نقش عمل در شناخت, شناخت استوار, موانع شناخت و… تقسيم شده است.
كتاب, داراى پانصد عنوان اصلى, چهارهزار عنوان فرعى و 23000 حديث است. مؤلّف, در ذيل هر عنوان, آيات مرتبط با آن را ياد كرده است و همچنين در كار خود, از منابع شيعه و سنّى بهره گرفته كه در پاورقى ذكر شده اند. متن عربى احاديث با اِعرابگذارى دقيق, در صفحات زوج و ترجمه آنها در صفحات فرد آمده است. مؤلّف, همچنين براى سهولت فهم خواننده و فقط در موارد ضرورت, توضيحاتى را در پايانِ باب يا فصل, افزوده است.
جلد آخر اين كتاب, تماماً به فهرستها اختصاص يافته است: فهرست آيات, فهرست نام اشخاص, اقوام و ملل, مكانها, زمانها, وقايع و جنگها, فرقه ها و مذاهب, فهرست اشعار,, لغات مشكل, عناوين به فارسى و عربى, موضوعات به فارسى و عربى (به دو صورت اجمالى و تفصيلى), منابع و مصادر.
شايان ذكر است كه متن اصلى «ميزان الحكمة» [به عربى] كه نخستين بار به سال 1362 شمسى در قم منتشر گرديده بود, پس از سه بار ويرايش, در سال جارى به چاپ دهم رسيد و در نُه مجلّد از سوى همين ناشر منتشر شد. شكل گسترش يافته اين دانشنامه نيز با نام «موسوعة ميزان الحكمة» در دست تدوين است كه هر مجلّد از آن, مستقلاً به يك موضوع مى پردازد.
همچنين ترجمه «ميزان الحكمة» به زبان اردو در سال 1416ق, به قلم مولانا محمدعلى فاضل از سوى انتشارات مصباح الهدى در لاهور پاكستان به چاپ رسيده است.
نرم افزار «ميزان الحكمة» [عربى] نيز در سال جارى از سوى شركت بازرگانى «سَحر»

صفحه از 217